På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Artboard 1logo
Avanza
Avanza Bank Holding |
  SEK |  %   SEK

Kundnöjdhet och medarbetarengagemang skapar långsiktigt aktieägarvärde

Med en affärsmodell som bygger på tillväxt är kundnöjdhet ett av våra absolut viktigaste mål.

Vårt framgångsrecept är starkt kundfokus och en kultur som engagerar våra medarbetare att skapa innovativa produkter och erbjudanden – det skapar aktieägarvärde långsiktigt. Vi har vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) årliga utmärkelse Sveriges nöjdaste spar­kunder tio år i rad. 

Kundnöjdhet nås genom ett stort engagemang bland våra medarbetare, vilket kräver en företagskultur som uppmuntrar till att tänka nytt och där vi vågar utmana varandra. Avanzas företagskultur hämtar sin energi ur viljan att skapa förändring och en bättre framtid för miljoner människor.

Långsiktiga mål

Kunder20192018201720162015
Sveriges nöjdaste kunder inom sparande enligt SKI
Kundnöjdhet enligt SKI
79,175,477,274,481,3

Aktieägare

Marknadsandel på minst 10 procent av totalt nettoinflöde till den svenska sparmarknadenpubliceras efter
20 februari
11,0%11,8%10,9%9,3%
1 miljon kunder år 2020
31 januari 2020
Kundtillväxt139 300126 500140 000103 00096 400
Kostnadstillväxten ska inte överstiga intäktstillväxten    
- Intäktsökning13,8%8%7%2%33%
- Kostnadsökning10,6%*11%20%8%10%
Utdelning på minst 70 procent av årets vinst79%**83%83%79%74%

Medarbetare

Net Promoter Score (eNPS) på minst 45***5444335146

*  I kostnadstillväxten ingår varken sanktionsavgiften om 35 miljoner kronor till Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension 2018 eller nedskrivningen om 8,3 MSEK i fjärde kvartalet 2019.
** Föreslagen utdelning 
*** Höjt medarbetarmål från 2017. Tidigare eNPS på 40. Källa: Quicksearch