Avanza rekryterar toppchef från Perstorp

· Regulatorisk information

Avanza rekryterar toppchef från Perstorp Virve Meesak, Perstorp, blir ny hr-chef på nätmäklaren Avanza. Från årsskiftet ingår hon i bolagets ledning och ansvarar för att utveckla medarbetare i hela Europa. - Tillväxtföretag glorifieras ofta för optioner och fri arbetstid. Tyvärr tycks Losec och varsel vara en mer korrekt bild idag. Med ett större fokus på hr-frågor skulle tillväxtföretagen växa mycket mer stabilt, säger Virve Meesak, tillträdande hr-chef för Avanza. Avanza är den första svenska nätmäklaren som anställer en hr-chef. Virve Meesak har tidigare arbetat i USA, Frankrike, Singapore och Sverige. Många snabbväxande företag har ställt medarbetare i skuggan av tillväxt och expansion, säger Meesak. Det har gjort företag bräckliga och ineffektiva. - När småföretag växer arbetar vd allt mer mot riskkapitalmarknaden och då hamnar företagets viktigaste del; medarbetarna, ofta mellan stolarna, säger Virve Meesak. Avanzas medarbetare är en stor del av företagets värde och den nya hr- chefen ansvarar för att utveckla medarbetare och arbetsmetoder i syfte att öka värdet på företaget. Avanza har sökt en hr-chef i över ett års tid. I juni fick företaget kontakt med Virve Meesak. Seriösa rekryterar vidare Dagens bild av tillväxtföretag där de tycks avskeda åt höger och vänster är ett hot mot seriösa tillväxtföretag som vill rekrytera, menar Virve Meesak. Avanza ska växa ytterligare 25 procent, före årskiftet. - Avanza och andra stabila tillväxtföretag måste nu bli ännu tydligare att visa vart företagen står. Att som Avanza vara först i branschen att rekrytera en hr-chef är en tydlig signal, säger Virve Meesak. I snabbväxande branscher som it- och finansbranschen är det extra viktigt att kunna attrahera nya medarbetare. - Att växa snabbt och ge optioner räcker inte längre. För att attrahera och utveckla medarbetarna krävs tydliga, starka och mänskliga företag, säger Virve Meesak. Gamla ekonomin viktig Avanza har under senaste året vuxit från ett familjeföretag med 20 personer i Stockholm till dagens 140 medarbetare i fyra länder. Därmed liknar Avanza många andra snabbväxande företag. Men Avanzas vd är ingen exponerad frontfigur, utan i företaget finns en rad mycket erfarna personligheter. Senast rekryterade Avanza Dan Tavares, tidigare SEB:s internetbank. Andra nytillsatta roller är riskansvarig, affärsutvecklare och marknadschef. - Vi har hela tiden medvetet rekryterat mycket erfarna medarbetare från stora och strukturerade organisationer. Erfarenhet bromsar inte ett tillväxtföretag, om medarbetarna också är nyfikna. Tillväxtföretag överlever inte utan erfarenhet från den s k gamla ekonomin, säger Per Nordlander, VD Avanza. * Hr-chef (humanresurser) är en strategisk roll att utveckla medarbetarna som värde i bolaget. Till skillnad från personalchefen som traditionellt arbetar med lönebildning, personalförmåner etc. För mer information: Virve Meesak, tillträdande hr-chef Avanza: 070 - 322 67 18 Per Nordlander, vd Avanza: 0708 - 618 003, Claes Hemberg, infochef Avanza; 0708 - 618 047 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/24/20001124BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/24/20001124BIT00010/bit0002.pdf