Artboard 1logo
Avanza
Avanza Bank Holding |
  SEK |  %   SEK
Avanza Bank Holding |
  SEK |  %   SEK

Styrelsens arbete under 2023

Under 2023 hade styrelsen totalt 30 sammanträden, varav 12 ordinarie, 1 konstituerande, 11 extra och 6 per capsulam. Styrelsens sammanträden per capsulam avsåg huvudsakligen beslut relaterade till Avanzas incitamentsprogram.

NärvaroStyrelsemötenRisk-, kapital och
revisionsutskott
ErsättningsutskottIT-utskottKreditutskott****
Sven Hagströmer, Ordförande29/308/103/10**9/9
Magnus Dybeck30/30 8/8
Catharina Eklöf26/3010/10
Jonas Hagströmer30/3010/104/8***
John Hedberg*26/30*6/10**
Linda Hellström30/30
Johan Roos30/3010/1010/109/9
Sofia Sundström30/304/8**
Hans Toll30/3010/109/9
Leemon Wu28/30

*Tillträdde vid årsstämman 2023, **Utsågs till ledamot i utskottet vid konstituerande styrelsesammanträde den 31 mars 2023, ***Var ledamot i utskottet fram till konstituerande styrelsesammanträde den 31 mars 2023, ****Utskottet finns endast i Avanza Bank AB

Vid styrelsens ordinarie styrelsesammanträden föredras:

  • ekonomisk rapportering
  • verksamhetsrapportering
  • avrapportering från styrelsens utskott
  • kreditrapportering avseende dotterbolaget Avanza Bank

Rapportering från kontrollfunktionerna (Riskhanteringfunktionen, Internrevision och Compliance) sker kvartalsvis. 

Utöver de regelmässigt förekommande frågorna har styrelsen behandlat frågor under året enligt illustrationen nedan. Styrelsen har också fokuserat på arbetet i koncernen med implementeringen av och anpassningar till nya och förändrade regelverk, vilka berör verksamheten i olika delar. Härutöver har styrelsen under året arbetat med rekryteringen av en ny VD. 

Styrelsen har även arbetat med och varit delaktig i strategisk affärsplanering i syfte att ständigt anpassa och förbättra Avanzas kunderbjudande samt säkerställa fortsatt tillväxt.

I slutet av varje kalenderår genomförs, i syfte att utveckla styrelsens arbetsformer och kompetens, en styrelseutvärdering. Resultatet av utvärderingen kommuniceras till valberedningen och sammanställs i en rapport, vilken sedan ligger till grund för eventuella förändringar och kompetenshöjning i styrelsen.