Avanza visar vinst (+2MSEK)

Avanza visar vinst (+2MSEK) Siktar på bankernas aktiva sparare Avanza är första svenska nätmäklare att visa lönsamhet. Detta under börsens sämsta kvartal på många år. Avanzas vinst under tredje kvartalet blev 2,0 Mkr (före omstruktureringskostnader och goodwillavskrivningar), rörelsemarginalen var 9,3 procent. - Bakgrunden är våra låga kostnader, många sparare (nära 100 000 depåer) och en riktigt bra ny sajt, säger Nicklas Storåkers, vd Avanza. Efter ett år med fokus på konsolidering och lönsamhet siktar Avanza nu återigen på tillväxt. Och spararna ska Avanza hämta från bankerna. - Bankerna är duktiga på passiva sparare. Vi vänder oss till de hundratusentals som vill bli mer aktiva och ta hand om sina sparpengar. Många av dessa har idag bara sina pengar liggande på banken, säger Nicklas Storåkers. 40 procent vill lämna sin bank Banksparare är också allt mer intresserade av att lämna sin bank. Det visar en undersökning bland 1 700 internetanvändare, som Webbarometern gjort på uppdrag av Avanza. - 40 procent av bankspararna är idag intresserade av att lämna sin bank. Det handlar om hundratusentals privat-sparare som vill vara mer engagerade i sitt sparande. Hela 7 procent av spararna har nyligen lämnat sin bank. Dagshandlare fortsatt viktiga Nätmäklarnas dagshandlare är idag färre men kommer även i fortsättningen vara viktiga, speciellt som referens för utveckling av innehåll och prestanda. - Dagshandlarna är våra formel-1-förare. Utifrån dem kan vi sedan utveckla säkra och bekväma tjänster till privatsparare, vilka ger oss långsiktig lönsamhet, säger Nicklas Storåkers. För Avanzas produktsortiment är redan idag redo för att ta emot en bredare grupp sparare. - Avanza har ett av de mest utvecklade fondvaruhusen på nätet. Här kommer vi se en snabb tillväxt det närmaste året, säger Nicklas Storåkers. Snabb fusion i rätt tid Samgåendet mellan Avanza och HQ.SE Aktiespar genomförde bolaget på korta fyra månader. - Vi har idag branschens största kundstock (marknadsandel 19%), en organisation, ett system och en ny sajt. Vi har hållit budget. Dessutom visar det sig nu att vi har genomfört samgåendet i rätt tid. Sedan två månader ser vi ett tydligt ökande inflöde av nya kunder, säger Nicklas Storåkers. För mer information Nicklas Storåkers, vd Avanza, tel: 070- 861 80 01. Claes Hemberg, informationschef Avanza, tel: 070- 861 80 47. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011025BIT00560/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011025BIT00560/bit0003.pdf