Juli: Privathandeln tog fart vid tyngre rapporter

Juli: Privathandeln tog fart vid tyngre rapporter Den privata börshandeln minskade med 4 procent till 13 000 aktieaffärer per dag under juli jämfört med månaden före, och med 4 procent jämfört med juli i fjol. - Första halvan av juli tog privatspararna semester från börsen. När de tyngre rapporterna kom från Nokia och Ericsson tredubblades plötsligt privat-handeln till 23 000 aktieaffärer per dag. Den lugna början på juli gör ändå att hela månadens handel stannar strax under juninivån, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza. Tråkigt väder brukar öka den privata börshandeln. Men i år har det mönstret inte infriats. - Privatsparare tar allt mindre intryck av vädret och agerar mer som proffsen och väntar in riktiga nyheter. Det syntes tydligt när spararna närmast uteblev från börsen under nyhetstorkan i början på juli. Torkan var däremot gynnsam för vissa bolag. Exempelvis fick TeliaSoneras danska storaffär privathandeln i aktien att öka markant för första gången sedan introduktionen. Och intresset märktes både bland privatsparare och dagshandlare, säger Hemberg. Börsen beskrivs allt oftare som svängig. Så har även privathandeln utvecklats. Privat-handeln under juli kan tydligt delas i två hälfter, före och efter rapportstart. - Första halvan av juli dök privathandeln ned till 11 000 dagsaffärer, vilket gav den minsta handeln sedan februari 2003. Andra hälften av juli har privatpersoner varit mer aktiva och gjort 14 500 aktieaffärer per dag, säger Hemberg. Statistik Antal aktieaffärer* per Månatlig Juli Juni dag, st förändr. Avanza -4% 4.700 4.900 Etrade +0% 2.700 2.700 Nordnet -2% 4.800 4.900 Skandiabanken -16% 800 1.000 Bankerna Särredovisas ej Privatspararna, totalt -4% 13.000 13.500 Aktiesparare, fakta** Månatlig Juli Juni förändr. Utlåning, MSEK 8% 1.000 900 Inlåning, MSEK -9% 1.500 1.700 Blankning*** Månatlig Vecka Vecka förändr. 31 26 Totalt värde, Mdr SEK -6% 21.1 22,4 Antal aktier, milj st 0% 322 321 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. KällaStockholmsbörsen. ** Baserat på Avanzas 85.700 depåkunder *** Statistik från OM Stockholmsbörsen För mer information Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/02/20040802BIT20790/wkr0018.pdf