Augusti: Hettan på börsen fortsatte

Börsstatistik privatpersoner 2005-09-01 Augusti: Hettan på börsen fortsatte Privathandeln på börsen var under augusti 27 000 aktieaffärer per dag. Det är 94 procent fler affärer än under samma period förra året. - Privatspararna har haft sin mest aktiva sommar någonsin. Det märks både inom aktie- och fondhandel, som bägge dubblerats senaste året. Under augusti har de bland annat sålt fastighetsaktier och köpt oljeaktier. Totalt sett tar spararna betydligt större risker idag än de senaste åren, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza. Samtidigt har antalet skeptiker (blankningen) minskat med 22 procent under sommaren. Privatpersonerna tycks tro på fortsatt börsuppgång under 2006. Deras andel av börshandeln har under sommaren vuxit till 28 procent av antalet affärer. Privatpersoners börstro märks också i valet av aktier. - Privatspararnas handel i de mer riskfyllda småbolagen är idag 11 gånger högre än vid årsskiftet. Samtidigt har de minskat sin handel i de stora bolagen med en tredjedel, säger Hemberg. Utlåningen fortsätter samtidigt att öka till nya nivåer. - Privatspararna lånade i augusti i snitt rekordhöga 16 000 kronor per person. De som lånar idag tar dessutom högre risker än tidigare. Utlåningen har länge fokuserat på köp i större bolag. Idag lånar spararna även till högriskköp i exempelvis oljeaktier, säger Hemberg. Statistik Antal aktieaffärer* per dag, st Månatlig förändr. Aug Juli Avanza +5% 10.100 9.600 Etrade +18% 5.600 4.800 Nordnet +9% 9.400 8.700 Skandiabanken +8% 1.600 1.400 Bankerna Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt 9% 26.700 24.500 Aktiesparare, fakta** Månatlig förändr. Aug Juli Utlåning, MSEK +13% 1.500 1.400 Inlåning, MSEK -5% 2.800 3.000 Antalet nya sparare +2% 97 100 95.300 Aktiva privatsparare +1% 47.400 46.800 Aktiva dagshandlare +21% 500 400 Blankning* Månatlig förändr. Vecka 34 Vecka 30 Totalt värde, Mdr SEK -1% 17,0 17,1 Antal aktier, milj st -3% 151 155 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. * Statistik från Stockholmsbörsen ** Baserat på alla Avanzas 97 000 depåkunder För mer information Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47