Januari: Privatspararna säljer folkaktier

Börsstatistik privatpersoner 2005-02-02 Januari: Privatspararna säljer folkaktier Den privata börshandeln fortsatte i januari på en hög nivå eller 21 000 aktieaffärer per dag. Privatspararnas val av aktier har däremot förändrats. - Starkare börs har ökat spararnas tilltro till börsen och nu säljer de tryggare folkaktier till förmån för mer riskfyllda bolag. Samtidigt lånar de allt mer till aktieköp, dagens snitt är rekordhöga 13 000 kronor per sparare. Det är tvärt emot för två år sedan. Då var snittlånen 2 000-3 000 kronor och privatspararna handlade främst folkaktier, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza. De tio största mest ägda aktierna har alla förlorat aktieägare. - Totalt har de tio största bolagen förlorat 100 000 aktieägare, de sista sex månaderna*. TeliaSonera och Ainax står för merparten eller över 60 000 tappade aktieägare. Vinnarna är istället de mer riskfyllda bolagen inom teknik och it. Ett storbolag går mot strömmen. Londonregistrerade AstraZeneca har tvärt emot övriga folkaktier lockat till sig nya ägare. - Bolaget var ett av 2004 års stora förlorare på börsen, men redan under sista kvartalet började privatspararna köpa aktien igen. Idag har 35 procent fler aktier i bolaget och även snittinnehaven har ökat med 32 procent** det senaste kvartalet, säger Hemberg. Statistik Antal aktieaffärer*** per dag, stMånatlig förändr.JanDec Avanza-4%7.8008.100 Etrade+3%4.3004.200 Nordnet -7%7.6008.200 Skandiabanken-26%1.4001.900 BankernaSärredovisas ej------ Privatspararna, totalt-5%21.10022.400 Aktiesparare, fakta***Månatlig förändr.JanDec Utlåning, MSEK+ 5%1 2001.100 Inlåning, MSEK+0%1 8001.800 Nyanmälda sparare-16%****1.8002.100 Nya aktiva sparare-11%****1.5001.700 Blankning**Månatlig förändr.Vecka 3Vecka 52 Totalt värde, Mdr SEK-3%25,726,4 Antal aktier, milj st-2%397404 * Källa VPC 28 januari 2004. **Baserat på alla Avanzas depåkunder ***Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. **** De stora skillnaderna beror på ett tillfälligt stort kundinflöde under årets sista månad. För mer information Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=68926&fn=wkr0010.pdf