Maj: Ericsson-uppgång väckte privatsparare

Den privata börshandeln var under maj 22 200 aktieaffärer per dag. Det är den starkaste maj-handeln på fyra år och 31 procent över samma månad 2004. - Under maj hade Ericsson sin bästa börs på över 15 månader. Och privatpersoner storsålde aktien för i snitt 23 000 kronor, vilket vi aldrig tidigare har sett, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza.

Senaste månaden har Ericssonaktien gått upp 12 procent och lämnat korridoren på 20-23 kronor där aktien pendlat under 15 månader. Genombrottet har fått privatpersoner att sälja Ericssonaktier. - Under april och maj har 6 procent av aktieägarna** valt att helt lämna aktien. Det är det största avhoppet från Ericsson som skett de senaste åren, säger Hemberg. Svenskarna har sedan 90-talet haft en stor andel Ericsson. Vid emissionen 2002 ökade andelen ytterligare. Ett sparande med 40-50 procent Ericsson är idag inte ovanligt. - Senaste månadens breda utförsäljningen i Ericsson är något helt nytt – och förhoppningsvis ett första steg mot att spararna får ett bredare och mer stöttåligt sparande, säger Hemberg. Avanzas analytiker är samtidigt mer positiva till aktien och ändrade under april rekommendationen från Öka till Köp, för de som inte redan äger aktien. Blankningen i Ericsson har samtidigt ökat med 51 procent, på två månaderna. Detta är emot strömmen, då blankningen totalt gått ned 18 procent. Statistik Antal aktieaffärer** per dag, st Månatlig förändr. Maj April Avanza -5% 8.500 8.800 Etrade -18% 4.700 5.800 Nordnet -10% 7.500 8.400 Skandiabanken -1% 1.400 1.400 Bankerna Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt -9% 22.200 24.400 Aktiesparare, fakta*** Månatlig förändr. Maj April Utlåning, MSEK -17% 1 000 1.300 Inlåning, MSEK +3% 2 400 2.300 Aktiva privatsparare +4% 38.300 36.800 Aktiva dagshandlare -11% 400 450 Blankning** Månatlig förändr. Vecka 21 Vecka 16 Totalt värde, Mdr SEK -18% 22,0 26,8 Antal aktier, milj st +12% 249 222 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. ** Statistik från Stockholmsbörsen *** Baserat på alla Avanzas 96 000 depåkunder För mer information Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47