April: Sparare överraskade av starka rapporter

Privathandeln på börsen steg i april till 40 000 aktieaffärer per dag, vilket är en uppgång med 15 procent i jämförelse med den föregående månaden. Jämfört med i fjol är dagens nivå upp 65 procent. Antalet aktiva fondsparare** ökade samtidigt med 7 procent. - Bolagens många goda rapporter har överraskat spararna. Under april ökade de belåningen med 23 procent och antalet aktieaffärer steg. Bland fondköpen märks offensiva val i exempelvis Norden och Turkiet, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza.

Den privata aktiehandeln minskar i regel under andra kvartalet. Men i år bröts mönstret av en överraskande stark rapportperiod. - Privatspararna har bland annat gått helt rätt i Ericsson-aktien. Många sålde på nivån kring 30 kronor före rapporten och har köpt igen dem efteråt. Köpen har också dragit upp belåningen till en ny toppnotering, säger Hemberg. Antalet aktiva fondsparare fortsätter att öka och deras risknivå i sparandet stiger. - Hela 14 procent* av alla fondsparare planerar att öka sin risknivå det närmaste året. Mest tydligt är det bland äldre sparare och de med högre inkomst. Av dem är 18 procent intresserade av mer riskfyllda fonder, säger Hemberg. Spararnas intresse är framför allt riktat mot fonder i Norden, Turkiet och Kina. Det fortsatt höga intresset för hedgefonder, visar också på att spararna försöker att balansera sitt sparande med lägre risk. Mest köpta fonder (april) Mest sålda fonder (april) - Norden - Olja - Turkiet - Norden - Hedge - Japan - Olja - Baltikum - Kina - Fastigheter Fondsparare, fakta** Månatlig förändr i proc. April Mars Antalet fondsparare +7 35.800 33.300 Antal fondbyten per dag -28 2.500 3.400 Antal aktieaffärer*** per dag, st Månatlig förändr i proc. April Mars Avanza +17 16.800 14.400 Etrade +26 7.800 6.200 Nordnet +9 13.300 12.300 Skandiabanken +11 2.100 1.900 Övriga banker Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt +15 40.200 34.900 Aktiesparare, fakta** Månatlig förändr i proc. April Mars Utlåning, MSEK +23 2.700 2.200 Inlåning, MSEK -11 3.900 4.200 Antalet sparare +2 115.300 113.000 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. *Sifo intervjuade 1 522 personer under 1-7 april 2006. Beställd av Avanza. ** Baserat på alla Avanzas 113 000 depåkunder per 31 mars 2006. ***Statistik från Stockholmsbörsen. För mer information: Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47