Aug: Privatsparare tillbaka ”på sommarrea”

Privathandeln på börsen ökade under augusti till 28 000 aktieaffärer per dag. Det är 27 procent över den föregående månaden och något över fjolårets augustihandel. Antalet fondbyten har samtidigt mer än fördubblats jämfört med den föregående månaden. - Sommarens goda rapporter har gjort spararna mer intresserade igen. Spararna talar om sommarea på börsen. Men spararna är nu mer försiktiga och väljer framför allt stora bolag och fonder. På fondsidan är 9 av 10 affärer återigen köp. Det ökade intresset märks också på ökad utlåning, säger Claes Hemberg, informationschef Avanza. Efter tre månader med stora svängningar är privathandeln mer sig lik. Botten i årets privathandel är så här långt första veckan i juli. - Handeln i de större aktierna och fonder är helt återhämtad. Handeln i de mindre bolagen är däremot bara hälften av normalt, säger Hemberg. Fondspararna är tydligt tillbaka från semestern. Det märks i fondhandeln som senaste månaden har ökat 106 procent. - Under andra kvartalet sålde spararna fonder som de tidigare aldrig varit i närheten att sälja. Nu är det tvärt om fondspararna som köper mest. Men de är betydligt mer försiktiga och väljer främst obligationsfonder, säger Hemberg. Rysslandsfonderna både köps och säljs mycket intensivt. Mest köpta fonder är i storleksordning annars obligations-, Sverige och Rysslandsfonder. Försäljningarna är mest ryska fonder och räntefonder. Mest köpta fonder* (aug) Mest sålda fonder * (aug) - Obligation - Ryssland - Sverige index - Räntefond Ryssland - Hedge Fastighet - Sverige Turkiet - Östeuropa Fondsparare, fakta* Månatlig förändr. Aug Juli Antalet fondsparare +3% 38 000 37.000 Antal fondbyten per dag +106 2.500 1.200 Antal aktieaffärer** per dag, st Månatlig förändr. Aug Juli Avanza +28% 11.900 9.300 Etrade +29% 5.700 4.400 Nordnet +35% 8.700 6.400 Skandiabanken +79% 1.600 900 Övriga banker Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt +27% 27.900 22.000 Aktiesparare, fakta* Månatlig förändr. Aug Juli Utlåning, MSEK +1% 2.100 2.000 Inlåning, MSEK -1% 4.700 4.800 Antalet sparare +1% 120.000 119.000 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. * Baserat på Avanzas 118 000 depåkunder per 31 maj 2006. **Statistik från Stockholmsbörsen För mer information: Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47