Avanza startar gratis spartidning

Idag lanseras spartidningen Placera Nu om aktier, fonder och pensioner. Redaktionen består av en grupp namnkunniga journalister. ”Placera Nu ska ge dagliga köp- och säljråd. Syftet är att våra sparare ska göra ännu bättre affärer. Samtidigt ser vi fram mot att locka många nya svenskar att bry sig om sitt sparande”, säger Claes Hemberg, informationchef Avanza. Spartidningen Placera Nu ska bli ett helt annonsfinansierat media. Chefredaktör är Peter Benson, tidigare Dagens Industri. Miljontals svenskar sparar 1 000-tals miljarder i aktier och fonder. Men de oberoende och pedagogiska råden har saknats till flertalet av spararna. Här ska spartidningen Placera Nu fylla ett tomrum och ge svenska sparare aktuell vägledning i deras sparande. ”Bra råd till svenska sparare är oerhört viktigt och samtidigt krävande. Många banker gör pensioner och fonder allt för komplicerat. Placera Nu ska göra sparande enkelt och hanterbart”, säger Claes Hemberg. Placera Nu går att nå direkt på www.placera.nu eller via www.avanza.se. Redaktionen består av ett tiotal journalister med gedigen erfarenhet av aktier, fonder och pensioner från tidningar som Dagens Industri, Privata Affärer och Aktiespararen. Operativ chef är Johan Kleis. ”Avanza har under snart 10 år givit svenska sparare praktiska verktyg för att spara. Nu tar vi nästa steg och startar en tidning, som ger dagliga råd och vägledning. Vi banker saknar trovärdighet att ge egna sparråd. Ingen sparare litar längre på ”din bankman”. Samtidigt är råd väldigt högt upp på spararnas önskeslista. Därför väljer vi att starta en oberoende tidning”, säger Claes Hemberg. Verksamheten inom Placera Nu och Börsveckan besdrivs inom ett helägt dotterbolag till Avanza. Kostnaderna för att bedriva verksamheten ingår i tidigare kommunicerade kostnadsmål för 2006. Aktietidningen Börsveckan kommer att fortsätta ges ut som tryckt prenumererad tidning med fokus på småbolag.