Avanza startar tjänstepension utan försäkringsavgift

Avanza startar idag tjänstepension helt utan försäkringsavgift. Det gör Avanzas nystartade tjänstepension till den med lägst pris på marknaden. ”Om fler sparare kände till vad de betalat för skulle många vägra att befatta sig med tjänstepensioner. Med lägst avgifter och störst valfrihet ska en sparare kunna ta ut dubbel pension hos Avanza. Dessutom ger vi folk kontroll över sina pensioner”, säger Lena Schelin, VD för Avanza Pension. Avanzas tjänstepension riktar sig främst till Sveriges 150 000 småföretagare. Där är tjänstepension idag mest eftersatt. Under 2006 siktar Avanza på att ta mindre än en promille av den årliga marknaden på 80.000 MSEK i tjänstepension. ”0,2 promille låter som en försiktig start, men tjänstepension är som ett lokomotiv. Starten är långsam, men sedan blir framfarten stark och stabil”, säger Lena Schelin. Under 2006 är målet för nettosparandet 15 MSEK i Avanzas tjänstepension. Snittspararen bedöms varje år spara omkring 50.000 SEK i Avanzas tjänstepension. På 5-7 års sikt är målet att minst varannan av Avanzas kunder ska ha ett pensionssparande hos Avanza. Starten för Avanzas tjänstepension innebär att nischbanken Avanza samtidigt tar ett stort steg. ”Avanza siktar på att bli Sveriges bästa sparbank. Från och med idag kan svenska sparare samla hela sitt sparande hos Avanza. Vi har nu alla sparformer från fonder till aktier, aktieobligationer och hela pensionssparandet. Nu kan vi hälsa alla sparare välkomna”, säger Nicklas Storåkers, VD Avanza.