Korrigering privathandel oktober

Korrigering: Sparstatistik privatpersoner 2006-11-06 Statistiken från 1 november saknade en väsentlig del av handeln, utan att det tidigare meddelats. I övergången till nordiska listan hade hela handeln på First North (Nya Marknaden) fallit bort. Här nedan en uppdaterad version. Okt: Bra rapporter lockar privatsparare Privathandeln i aktier under oktober ökade till 36 000 aktieaffärer per dag. Det är 42 procent över fjolårets oktoberhandel på 25 100 aktieaffärer. Fondspararna* ökade också antalet byten väsentligt. - Säsongens rapporter har överraskat spararna positivt och dag för dag har handeln ökat. Handeln i nordiska aktier växer och når i oktober 2-3 procent av privathandeln. Fondspararna väljer samtidigt högre risk och högst på köplistan står nu Indien och Kina, säger Claes Hemberg, informationschef Avanza.

Under börsraset i maj stoppade svenska sparare tiotals miljarder i madrassen. Pengar som nu tycks komma tillbaka. Privathandeln har ökat i takt med att de svenska storbolagen lämnat sina rapporter för tredje kvartalet. - Inför rapporterna var privatspararna avvaktande. När folkaktierna rapporterat ökade privathandeln närmare 30 procent. Den nyfunna positiva trenden för folkaktierna Ericsson och Teliasonera har spätt på intresset, säger Claes Hemberg.

Fondsparare fortsätter samtidigt att köpa fonder. Över 2 av 3 fondbyten var under oktober köp. Omkring 10 procent av alla köp sker i Indienfonder. Kina är inte långt efter, med strax under 10 procent. - Att spararna höjer risken märks också på mest sålda fonder. Spararna tar hem gamla fondvinster och säljer även försiktiga likviditets- och läkemedelsfonder, säger Hemberg.

Mest köpta fonder* (okt) Mest sålda fonder * (okt)

- Indien - Likviditet
- Kina - Sverige
- Fastighet - Ryssland
- Japan - Östeuropa
- Likviditet - Läkemedel

Fondsparare, fakta* Månatlig förändr. Okt Sep

Antalet fondsparare +3% 40 000 39 000
Antal fondbyten per dag +26% 1.900 1.500

Antal aktieaffärer** per dag, st Månatlig förändr. Okt Sep

Avanza +9% 15.500 14.300
Etrade +9% 6.500 6.000
Nordnet +12% 11.800 10.600
Skandiabanken +8% 1.800 1.600
Övriga banker Särredovisas ej --- ---
Privatspararna, totalt +10% 35.600 32.400

Aktiesparare, fakta* Månatlig förändr. Okt Sep

Utlåning, MSEK +3% 2.100 2.000
Inlåning, MSEK +6% 5.100 4.800
Antalet sparare +2% 124.400 122.400

Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen.

* Baserat på Avanzas 122 000 depåkunder per 30 september 2006.

**Statistik från Stockholmsbörsen

Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47