Sparstatistik privatpersoner 2006-08-02

Juli: Privatpersoner köper tillbaka aktier och fonder Privathandeln på börsen sjönk under juli till 22 000 aktieaffärer per dag. Det är 10 procent lägre än i fjolårets nivå. Fondspararna tog i högre grad semester. Antalet fondbyten* föll 30 procent jämfört med förra året. - Spararnas stora utförsäljningar under våren har däremot vänts till köp igen. Det märks inom såväl aktier som fonder. De över 40 miljarder kronor i aktiefonder som svenskarna sålde ut före sommaren börjar att vända tillbaka, men det går långsamt, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza.

Sedan rapportfloden inleddes har spararnas börjat köpa aktier och fonder igen. - Snittspararen hos Avanza har köpt aktier för 4 000 kronor senaste månaden. Samtidigt har spararna har börjat låna mer till aktie- och fondköp. Lånen har ökat 6 procent, senaste månaden, säger Hemberg. Vårens rekordstora utflöden från aktiefonder ser därmed ut att vara avslutade. Sex av tio fondkronor går nu till köp. - De försiktiga spararna väljer räntefonder. Ditt går 20 procent av alla fondköp. De privatsparare som tror på en uppgång väljer framför allt Kina, Sverigeindex, Norden och Östeuropa, säger Hemberg. De fonder som spararna säljer är fortfarande Östeuropa och Ryssland. - De mer avvaktande spararna har börjat sälja fonder först nu. Omvänt ser vi att de mer aktiva spararna nu köper tillbaka fonder som de sålde i raset. Detta är särskilt tydligt när det gäller Östeuropafonder, säger Hemberg. Mest köpta fonder* (juli) Mest sålda fonder * (juli) -Räntefonder - Östeuropa -Kina - Ryssland -Sverigeindex - Småbolag -Norden - Sverige -Östeuropa - Räntefonder Fondsparare, fakta* Månatlig förändr. Juli Juni Antalet fondsparare +2% 37.000 36.000 Antal fondbyten per dag -51% 900 1.800 Antal aktieaffärer** per dag, st Månatlig förändr. Juli Juni Avanza -27% 9.300 12.700 Etrade -41% 4.400 7.600 Nordnet -32% 6.40 9.400 Skandiabanken -38% 900 1.400 Övriga banker Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt -30% 22.000 31.200 Aktiesparare, fakta* Månatlig förändr. Juli Juni Utlåning, MSEK +6% 2.000 1.900 Inlåning, MSEK -8% 4.800 5.100 Antalet sparare +1% 119.000 118.000 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. * Baserat på Avanzas 118 000 depåkunder per 31 maj 2006. **Statistik från Stockholmsbörsen För mer information: Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47