Avanza valbart för statligt anställda

Avanza Pension blir nu det första mindre pensionsbolaget som blir valbart för alla statligt anställda. Totalt berörs 250 000 personer. Varje år tillkommer i dagsläget 1,5 MDR SEK. Premien för avgiftsbestämd del motsvarar 2,3 procent av den pensionsgrundade lönen.

”Avtalspensionerna prispressas nu snabbt. Med vår Avanza Zero kan spararna till och med spara helt utan avgifter. När Avanza nu finns valbart i PA O3 är vi med i 2 av de 3 stora avtalen,” säger Henrik Källén, VD Avanza Pension.

Fram till idag har alla statligt anställda endast kunnat välja mellan storbolagen inom pensionsområdet. Hela 65 procent* av fondförsäkringarna stannar hos jättarna AMF Pension, Robur, Handelsbanken och SPP.

”De senaste åren har 45 procent av de statligt anställda gjort aktiva val. Många tycks vara engagerade i sitt pensionsval. Många unga kommer att nyanställas inom den statliga sektorn de närmaste åren. Därför förväntar vi oss ett stort intresse för våra låga priser, enkla tjänster och starka urval av fonder, säger Henrik Källén”, vd Avanza Pension.

Avtalspension PA 03 ger varje sparare en årlig snittpremie på 6 000 kronor, vilken är den del Avanza siktar in sig på.

* Fjärde kvartalet 2006