September: Fondspararna väljer räntefonder

Fondhandel privatpersoner 2008-09-30, kl 11:00 Privathandeln i fonder ökar under september med fem procent och det är försäljningarna som står för ökningen. Antalet försäljningar har ökat dryga 40 procent jämfört med i augusti medan antalet köp istället minskar något. Beloppen är däremot betydligt lägre än tidigare. Spararna gör fler, men mindre affärer. "Under de mest turbulenta dagarna har fondhandeln stått stilla. De stora kasten på börsen är omöjliga för fondspararna att hantera. Istället väljer de att avvakta. De som trots allt gör ett val väljer räntefonder, vilket kan bli en dålig affär. Bankkonto ger ofta högre ränta", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Kreditkrisen har satt tydliga spår i spararnas fondval. De korta räntefonderna dominerar stort bland de mest köpta fonderna och tvåa på listan är de långa räntefonderna. Tillsammans står de för nära varannan köpkrona. Hedge- och Rysslandsfonderna ligger kvar i toppen över de mest sålda sedan augusti månad.

Antalet fondaffärer ökar med fem procent jämfört med augusti månad och befinner sig nu strax över årsgenomsnittet. Antalet försäljningar ökar kraftigt, med hela 43 procent jämfört med föregående månad, medan antalet köp backar något. Samtidigt har fondaffärerna blivit mindre än tidigare. Snittköpen minskar med 20 procent medan snittförsäljningarna minskar med hela 30 procent. Drygt var tionde fondkrona har ändå omsatts under månaden, vilket är relativt mycket för året som hittills har kännetecknats av en lägre aktivitet hos spararna. Omsättningen har nära nog halverats jämfört med samma månad för ett år sedan.

Nära varannan sparkrona till räntefonder
Den tilltagande kreditkrisen har tydligt påverkat spararna som väljer räntefonder för hela 44 procent av sparkronorna.

”Svenskarnas räntefonder är generellt ofta mycket dyra. Snittpriset för de stora räntefonderna ligger mellan 0,7 och 1 procent, vilket är väldigt dyrt för en fond som i dagsläget ger 3-4 procent. Då försvinner upp till 30 procent i avgift, vilket få inser. Spararna har helt missat de billiga räntefonderna. Fler borde istället välja bankkonto. De är enklare att jämföra och ger ofta mer”, säger Claes Hemberg.

De mest aktiva spararna har samtidigt valt att börja köpa tillväxtregioner igen. Förvånansvärt nog märks Indienfonderna fortfarande som trea på köptoppen sedan förra månaden och följs liksom då av Sverige- och globalfonderna. De två sista är typiska basfonder hos svenska folket.

Hedge och Ryssland i säljtopp
De så kallade hedgefonderna har fortfarande tätplatsen bland de mest sålda fonderna tätt följda av tillväxtfonder med fokus på Ryssland, Kina, Latinamerika och Östeuropa. Hedgefonderna har haft ett motigt år. Många har mycket svaga resultat och därför säljer spararna. Hedgefonderna låg i köptoppen i början av sommaren, men gick upp i säljtoppen redan förra månaden. Även Ryssland och Latinamerika hade samma placeringar i augusti. Nytt är att Kina och Östeuropa finns med på listan.

Fondhandel privatpersoner

Fondhandel Förändring Förändring Sep-08 Aug-08 Sep-07
senaste föregående
månaden år
Fondaffärer,st 5 % 13 % 83 400 79 600 73 600
Fondaffärer 4 % 8 % 2 700 2 600 2 500
per dag
Fondaffärer +-0 % -28 % 0,9 0,9 1,25
per fondkonto
och mån
Omsättning i -8 % -39 % 11 % 12 % 18 %
fondsparandet*

Källa: Avanza Bank
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

www.avanza.se