April: Privatspararna storhandlade på börsen

Privathandeln i aktier steg med höga 130 procent under april jämfört med samma månad i fjol. Handeln steg till 86 900 aktieaffärer per dag. "Svenska sparare har under april visat ett historiskt högt intresse för aktier. Svenskarna handlade aktier för 100 miljarder. Bakgrunden är att svenskarnas folkaktier har hämtat sig mycket snabbt under månaden. Dessutom är senaste börsbotten sex månader gammal. Men spararna tycks också vara beredda på överraskningar. De handlar inte med alla sina pengar på en gång", säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza Bank. Mest köpta aktier är bland andra verkstadsbolagen Atlas Copco, ABB och Sandvik. Dessutom har de små bolagen börjat stiga i värde, vilket har väckt intresse från många småägare.

Svenska privatpersoner har de senaste månaderna börjat köpa aktier igen. Tidigare hade svenskarna bara vid några enstaka tillfällen gjort fler än 80 000 aktieaffärer på en dag. Under april månad var snitthandeln 86 900 per dag.

”Många emissioner har lyckats pricka låga kurser. Samtidigt har höga utdelningar och snabba uppgångar i svenska aktier fått spararna att intressera sig för aktier igen”, säger Hemberg.

Börsens nya räknesätt med delavslut bidrar också sannolikt i högre grad nu när fler vanliga sparare återigen gjort aktieaffärer. Riksbankens räntesänkning under april har däremot på kort sikt mycket liten effekt på svenskarnas relation till sina fonder och aktier, säger spararna själva. Räntorna påverkar framför allt svenskarnas syn på sitt boende.

Statistik
privat handel

Antal affärer* Förändring Förändring Apr Mar Apr-08
per dag, st en månad ett år

Avanza Bank 39 % 128 % 40 300 29 000 17 700
Etrade 12 % 49 % 10 900 9 700 7 300
Nordnet 29 % 178 % 32 800 25 400 11 800
Skandiabanken 38 % 190 % 2 900 2 100 1 000
Särredovisar Särredovisar
Övriga banker ej ej - - -
Privatspararna,
totalt 31 % 130 % 86 900 66 200 37 800

Avanza Banks Förändring Förändring 30 Apr 31 Mar Apr-08
sparare, en månad ett år
preliminärt
Sparkapital, 45 900
MSEK 15 % – 5 % 43 400 37 600
Utlåning, MSEK 13 % – 29 % 1 700 1 500 2 400
Inlåning, MSEK 6 % 14 % 8 400 7 900 7 400
Konton, st 2 % 21 % 241 000 236 000 200 000

Apr Mar Apr-08
Nettosparande,
MSEK – 13 % 47 % 630 720 430

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen och First North. Statistik från NASDAQ OMX.
Den 13 oktober upphörde aktiehandeln att ske i jämna börsposter. Det gör att små affärer, som tidigare fått läggas ihop för att uppnå kravet på hel börspost, nu redovisas var för sig i handelsstatistiken. Detta bidrar till att antalet affärer har ökat jämfört med tidigare månader

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47
avanzabank.se