Augusti: Fondspararna tvekar igen

Fondhandel privatpersoner 2009-08-28, kl 14.20 Svenska fondsparare fortsätter att spara ovanligt mycket i aktiefonder. Nivån steg under augusti till 1,3 fondaffärer per person, vilket är 44 procent över samma månad i fjol. Snittköpet steg också till 16 000 SEK. "Fondspararna kom tillbaka tidigt och har under 2009 gjort många och bra fondaffärer. Men under augusti är de mer försiktiga. Högst på köplistan återfinns nu mer stabila fonder som ränte-, fastighets- och företagsobligationsfonder. Försäljningarna är få och gäller främst Ryssland och tillväxtmarknader", säger Claes Hemberg, sparekonom hos Avanza Bank.

Hittills under 2009 har svenska fondsparare sparat historiskt höga 50 MDR SEK i aktiefonder. Det är i storleksordningen dubbelt så högt sparande som de bästa börsåren 2004-2006. ”Efter utförsäljningarna av fonder de senaste två åren ter sig spararnas fondköp i år som mycket lägliga. Men majoriteten sparar fortfarande mest på sparkonton, ofta utan någon ränta. För dem är det hög tid att börja se framåt igen och ta de första stegen tillbaka i aktiefonder”, säger Hemberg. Svenska fondsparare har under augusti fortsatt att nyspara stora belopp i fonder. Och fondvalen innehåller nu flera överraskningar. Tillväxtfonderna finns inte längre på köptoppen. Istället väljer spararna högrisk företagsobligationsfonder, ränte- och fastighetsfonder. Nya i toppen är Turkietfonder. Däremot är rena obligationsfonder helt borta från köptoppen. ”Tilltron till företagsobligationsfonder är däremot tveeggad. De finns också på säljtoppen, vilket inte är överraskande, eftersom många företagsobligationsfonder har haft en hissnande uppgång de senaste kvartalen, vilket antagligen inte är hållbart. 20 procents uppgång på tre månader är inte ovanligt. Tyvärr är det siffror som kan ge många sparare falska förhoppningar”, säger Hemberg. Fondhandel privatpersoner Förändring en månad Förändring ett år Aug Jul Aug 2008 Fondaffärer, st 15 % 74 % 139 000 121 000 80 000 Fondaffärer per dag 18 % 77 % 4 600 3 900 2 600 Fondaffärer per fondkonto och mån 8 % 44 % 1,3 1,2 0,9 Omsättning i fondsparandet* 16 % 83 % 22 % 19 % 12 % Källa: Avanza Bank * Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. För mer information: Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47 avanzabank.se