Oktober: Privatpersoner storlånar till aktieköp

Privathandeln i aktier sjönk 5 procent till 69 800 aktieaffärer per dag under oktober jämfört med samma månad i fjol. Privatpersoners volymer är samtidigt kvar på höga 100 MDR SEK. "Året efter finanskrisen har privathandeln nått historiskt höga nivåer. Snitthandeln senaste året är höga 73 000 affärer. Men det är olika affärer då och nu. Från affärer fyllda av oro då till dagens affärer fyllda av optimism. Det märks inte minst i att belåningen för aktie- och fondhandel mer än fördubblats senaste året. Intresset för småbolag är däremot fortsatt lågt", säger Claes Hemberg, sparekonom hos Avanza Bank.

De senaste 12 månaderna har Stockholmsbörsen hämtat sig 60 procent. Framför allt har storbolagen överraskat och under oktober har privatpersoner fortsatt köpa storbanker, större råvarubolag och verkstad. Spararna har samtidigt sålt mer stabila bolag som läkemedel och även H&M. Den senaste månaden har utlåningen för aktie- och fondköp även tagit två kliv uppåt. Utlåningen ökade 18 procent i september och ytterligare 8 procent under oktober. Senast spararna lånade såpass mycket pengar var i april 2006. ”Även om belåningen nu är tillbaka på gamla toppnivåer är det idag betydligt fler sparare som delar på lånekakan, så det som var extremt då är idag bara hög belåning. Idag är belåningen bara 5 procent mot 7-8 procent i början på 2006”, säger Hemberg. Spararna är fortsatt mer avvaktande till småbolag. Här är privathandeln ännu bara hälften av toppnivåerna, som nåddes våren 2007. ”När det gäller småbolag är spararna fortsatt försiktiga. Kurserna i småbolagen har inte hängt med senaste året. Storbolagen har senaste året hämtat sig med 60 procent, medan de små bolagen bara hämtat sig 37 procent”, säger Hemberg. [REMOVED GRAPHIC] För tabell se pdf För mer information: Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47 avanzabank.se