Aktiehandeln 2009: Återhämtning drog upp privathandeln

Privathandeln i aktier steg till höga 65 000 aktieaffärer per dag under hela 2009. Det är 35 procent högre än fjolåret. "Efter 2008 som blev sämsta börsåret på över 100 år slutade 2009 bland de bästa någonsin. Bra börs och många erbjudanden om att köpa nya aktier via så kallade emissioner gjorde att ovanligt många sparare var aktiva och köpte eller sålde aktier", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Ytterligare ett tecken på privatpersoners återkomst på börsen är utlåningen för aktie- och fondaffärer som under hösten steg över den historiska toppnoteringen från 2006.

Under 2009 har ovanligt många svenskar gjort minst en aktieaffär. Enligt färska Sifo-siffror säger 18 procent av svenskarna att de gjort en aktieaffär, vilket är ovanligt många jämfört med de senaste årens 12-15 procent. ”Spararna har lockats av börsuppgången och de många emissionerna. Men många gamla ägare har samtidigt missförstått emissionerna och förlorat 100-tals miljoner kronor i aktievärde genom så kallad utspädning”, säger Hemberg. Lägre priser 2009 En stor fördel för spararna år 2009 är de lägre priserna på aktiehandeln. Fler börser har gjort handeln billigare. Bland annat har ett mellanled i börshandeln försvunnit. Skillnaden mellan priserna för köp- och säljsidan på Stockholmsbörsen har minskat från ofta 25 öre till 5 öre. ”Den procentuella avgiften för aktieaffärer (courtaget) känner folk till. Skillnaden mellan köp- och säljsidan är det få som känner till, trots att den ofta varit mycket större. Nu får snittspararen behålla flera tusenlappar varje år”, säger Hemberg. Stark avslutning Privathandeln under december nådde 58 800 aktieaffärer per dag, vilket är 12 procent över samma månad i fjol. ”December var tidigare en börsmånad som var mer intensiv än andra. Idag är det tvärt om, efter att allt fler sparare gör sina aktie- och fondaffärer inom kontot kapitalförsäkring, vilket gör att de slipper kvitta och deklaration. Det gör sparare klokt nog mindre fokuserade på skatter och mer fokuserade på att hitta bra aktier och fonder”, säger Hemberg. Utlåningen på rekordnivå Under hösten steg även utlåningen för aktie- och fondaffärer till strax över historiska toppnoteringen från maj 2006. Trots rekordhög utlåning till aktieaffärer är snittlånet fortfarande lägre än vid toppnoteringen 2006. Det är idag fler sparare som lånar. Då utgjorde lånen 7-8 procent av snittlånarens ägande. Idag är snittnivån endast 5 procent, säger Hemberg. Liten handel i småbolag I privatspararnas handel märks fortfarande en viss krisstämpel. Deras handel domineras fortsatt av storbolag. Privatpersoner har ett avvaktande intresse för de mer börskänsliga småbolagen. ”Intresset för småbolag är bara hälften av toppnivåerna för tre år sedan. Däremot har handeln i storbolag ökat betydligt över 2007 års nivå”, säger Hemberg. Statistik privat handel Antal affärer* Förändring Förändring Dec Nov Dec per dag, st en månad ett år 2008 Avanza Bank – 12 % 21 % 30 400 34 600 25 200 Etrade – 27 % – 48 % 3 200 4 400 6 200 Nordnet – 11 % 18 % 23 100 26 000 19 500 Skandiabanken – 5 % 17 % 2 100 2 200 1 800 Särredovisar Särredovisar Övriga banker ej ej - - - Privatspararna, totalt – 12 % 12 % 58 800 67 200 52 700 Avanza Banks Förändring Förändring 31 Dec 30 Nov 31 Dec sparare, en månad ett år 2008 preliminärt Sparkapital, MSEK 3 % 77 % 61 300 59 500 34 600 Utlåning, MSEK – 4 % 160 % 3 120 3 250 1 200 Inlåning, MSEK 8 % 12 % 8 950 8 280 8 000 Konton, st 3 % 23 % 278 700 271 200 226 000 Dec Nov Dec 2008 Nettosparande, MSEK – 46 % 143 % 510 940 210 * Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy. För mer information: Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47 avanzabank.se