Enkel knapptryckning ger ännu högre sparränta

Från och med idag kan sparare hos Avanza Bank med en enkel knapptryckning placera pengar hos andra banker och kreditmarknadsbolag.

”Vår inställning är att Avanza Bank ska erbjuda de bästa villkoren för sparande. Kan vi inte göra det själva ser vi till att erbjuda det i samarbete med konkurrenter. Därför möjliggör vi nu för våra kunder att genom oss öppna sparkonto hos utvalda banker och kreditmarknadsbolag. Syftet är att kunna erbjuda spararna ännu bättre ränta på sina inlåningsmedel”, säger Nicklas Storåkers, VD Avanza Bank.

Vanliga sparkonton och annan inlåning är en av svenskarnas vanligaste sparformer. Idag rymmer de en fjärdedel av svenskarnas sparkapital motsvarande närmare 1 000 MDR SEK. Ändå är få sparare nöjda med den ränta som bankerna ger.

”Det är givetvis krångligt att öppna separata konton hos olika banker och kreditmarknadsbolag som ger bättre ränta. För att lösa det problemet börjar vi ge tillgång till dem via oss. Kunderna kan därmed samla sitt sparande och få ännu bättre överblick”, fortsätter Nicklas Storåkers.

Den nya produkten heter Sparkonto+ och kunderna kan öppna kontot direkt via Avanza Banks sajt. Till att börja med så erbjuder Avanza Bank sina kunder att placera pengar hos Klarna AB. Räntan är rörlig och uppgår f n till 1,25 %. Kunden kan enkelt sätta in och ta ut pengar närsomhelst och det finns inga andra avgifter eller krav på lägsta insättning. Den statliga insättningsgarantin upp till 500 000 SEK i likvida medel per kund gäller.

Klarna är ett kreditmarknadsbolag som står under Finansinspektions tillsyn. Klarna är en ledande leverantör av faktura- och finansieringslösningar för e-handel i Norden, Holland och Tyskland. Idag använder fler än 6 000 e-butiker och miljontals konsumenter dess tjänster. Läs mer om Klarna på klarna.se.

”Avanza Banks målsättning är att utöka erbjudandet med sparkonton hos fler banker och kreditmarknadsbolag. Kunderna kan som vanligt också ha sparkonto direkt hos Avanza Bank. För varje bank eller kreditmarknadsbolag som vi lägger till i erbjudandet, så kan kunderna placera ytterligare 500 000 SEK med statlig insättningsgaranti”, säger Nicklas Storåkers.

Läs mer om Sparkonto+ på avanza.se/sparkontoplus.

Nicklas Storåkers, VD Avanza Bank, telefon 070-861 80 01

avanzabank.se