Juli: Fondspararna valde räntefonder i hängmattan

Fondspararna gjorde många eller 1,1 fondbyten per person under sommarmånaden. Det är i nivå med förra sommaren, då vi hade en rekordbörs och dåligt sommarväder. "Fondspararna trotsade den heta sommaren och den svala börsen och gjorde många fondbyten. De stora börskasten har fått många äldre att sälja fonder för att konsumera. Yngre sparare är mer långsiktiga och väljer fortfarande mest aktiefonder. Denna sommar har de yngre tjänat mest", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Under sommaren har svenska börsen tillhört de bästa i världen. Under juli har den stigit fem procent. Men den ojämna utvecklingen de senaste månaderna har fått många sommarfirare att välja kortsiktiga sparformer som ränte- och obligationsfonder. Omvänt har Rysslands- och Östeuropafonder tillhört de som utvecklats sämst under sommaren. Dessa har spararna också sålt. Blanda aktiefonder som lockat finns istället de senaste månadernas vinnare Thailand- och Indonesienfonder. En ny kategori är globala småbolagsfonder.

”Sommaren tillhör svenskarnas stora högtider för konsumtion. Det märks också i fondvalen. De väljer kortsiktiga räntefonder. Valen har förstärkts av senaste månadernas tvära kast på börserna och diskussionen om högre utgifter för bolån”, säger Claes Hemberg.

Bland de mest köpta och även sålda fonderna finns korta räntefonder, företagsobligationsfonder och obligationsfonder. Och köpen dominerar. Spararna köper dubbelt så mycket korta räntefonder som de säljer. Och spararna köper fyra gånger mer företagsobligationer än de säljer.

Mest köpta i juli Mest sålda i juli
1. Ränta 1.  Ränta
2. Företagsobligation 2.  Ryssland
3. Globala småbolag 3.  Företagsobligation
4. Obligation 4.  Östeuropa
5. Globala 5.  Latinamerika

Fondhandel privatpersoner
  Förändring en månad Förändring ett år Juli 2010 Juni 2010 Juli 2009
Fondaffärer, st -5 % 31 % 159 000 167 000 121 000
Fondaffärer per dag -7 % 31 % 5 100 5 500 3 900
Fondaffärer per fondkonto och mån 0 % -8 % 1,1 1,1 1,2
Omsättning i fondsparandet* -2 % -5 % 14 % 16 % 19 %

Källa: Avanza Bank

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se