Juni: Skeptiska sparare inför sommarlovet

Privathandeln i aktier sjönk under juni till 59 000 aktieaffärer per dag. Det är lägsta nivån sedan december förra året. "Den sjösjuka börsen gör spararna försiktigare. Även fotbolls-VM har en lugnande effekt. Samtidigt förbereder spararna sitt sommarlov med att köpa bredare aktier. Men det blir ett kort sommarlov. Redan i mitten av juli väntas spararna tillbaka lagom till sommarrapporterna, som antas bli hetare än vanligt", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Spararnas vanligaste juniköp är pessimistpappret XACT Bear. Andra sparare är försiktiga och väljer bredare aktier som Kinnevik och H&M. Samtidigt har spararna dumpat nischade aktier som Boliden, Ericsson och Nokia.

Privathandeln i aktier har sjunkit kraftigt senaste månaden. Handeln backade 32 procent och volymerna har senaste månaderna mer än halverats. Men spararna tycks ändå vara optimistiska. Utlåningen för aktiehandel är samtidigt upp 91 procent jämfört med förra året. Trots de kraftiga börskasten så har överbelåningen och tvångsförsäljningar varit mycket begränsade. Bakgrunden är att det är mest erfarna sparare som lånar till aktieköp.

”Få sparare har disciplinen att handla i en turbulent börs. Istället väljer allt fler att avvakta. Under de mest häktiska veckorna var det 400 000 aktieägare som handlade. Nu har siffran mer än halverats. Dessutom brukar juni och början på juli vara privathandelns lägsta nivå”, säger Hemberg.

Till aktier som spararna lämnat finns även bankerna, telekombolagen TeliaSonera och Tele2. Inte ens AstraZeneca som ofta beskrivs som trygg i orostider inger idag spararna förtroende.

Statistik privat handel

Antal affärer* per dag, st  Förändring en månad Förändring ett år Juni
Avanza Bank -33 % 5 % 30 800 46 100 29 400
Etrade -32 % -41 % 3 600 5 300 6 100
Nordnet -29 % -1 % 22 900 32 400 23 200
Skandiabanken -36 % -10 % 1 800 2 800 2 000
Övriga banker Särredovisar  ej Särredovisar
ej
Privatspararna, totalt -32 % -3 % 59 100 86 600 60 700

Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år     30 Juni
31 Maj
30 Juni
Sparkapital, MSEK 0 % 46 % 69 000 69 300 47 100
Utlåning, MSEK 3 % 91 % 3 820 3 710 2 000
Inlåning, MSEK -6 % 18 % 9 920 10 500 8 420
Konton, st 1 % 29 % 322 700 318 700 249 800

Nettoinflöde, MSEK -52 % -46 % 450 930 840

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

www.avanzabank.se