Maj: Euro-kris gav skeptisk rekordhandel

Privathandeln i aktier var under maj 87 000 aktieaffärer per dag. Det är en av de högsta nivåerna i privathandeln som någonsin uppmätts. "Spararna har reagerat mycket snabbt på Euro-krisen. Reaktionerna var starkare än såväl under finanskrisens som under it-kraschens mest intensiva dagar", säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza Bank. Och spararna är fortsatt försiktiga. Även om merparten av deras sparpengar finns kvar på börsen har de idag 15 procent kontanter på sina aktiekonton. Det är en fördubbling från bottennivån.

Den plötsligt uppblossande debatten kring Grekland och Euron fick börser världen över att falla och många privatpersoner reagerade med att sälja, både aktier och fonder.

”Vid häftiga börsras reagerar ofta både aktie- och fondsparare snabbt. Vi har sett det fem gånger senaste fyra åren. Nu förstärktes spararnas reaktioner av överraskande gatscener med stenkastning och dödsfall på gator i Europa. Detta fick flera hundratusen sparare att sälja såväl fonder som aktier”, säger Hemberg.

Reaktionerna blev extra snabba då svenska sparare senaste året upplevt en 70 procentig återhämtning sedan finanskrisen. Det gjorde att spararna var mer känsliga för ny börsoro.

Det mest handlade börspappret under månaden var den börshandlade fonden XACT Bear, vilken vinner på fallande börser. Stora köp i början på månaden avslutades med ännu större försäljningar av samma papper. Omvänt så köpte spararna snabbt spegelfonden XACT Bull, som blev en av de mest köpta i slutet av månaden.

”Det betyder däremot inte att spararna är optimistiska igen. Spararna gör fortsatta pessimistköp. Den mest köpta aktien var ABB, som utvecklats försiktigt senaste året och har stor försäljning utanför Europa. Andra tryggare aktieköp är H&M, Nordea, Trelleborg och Skanska. Istället säljer spararna tillväxtpapper som Boliden, SSAB, Volvo och Kinnevik.

Trots de kraftiga börskasten så har överbelåningen och tvångsförsäljningarna varit mycket begränsad. Bakgrunden är mer erfarna sparare som också reagerar snabbare.

Privatpersoners oro för sina aktier märktes extra tydligt i småbolagshandeln, som ökade till nära 4 000 affärer per dag. Det är en ökning med 30 procent från månaden före och den högsta nivån sedan 2007.

Statistik privat handel

Antal affärer* per dag, st  Förändring en månad Förändring ett år Maj 2010 Apr 2010 Maj 2009
Avanza Bank 9 % 23 % 46 100 42 200 37 600
Etrade 4 % -40 % 5 300 5 100 8 900
Nordnet 9 % 5 % 32 400 29 800 30 900
Skandiabanken 12 % 4 % 2 800 2 500 2 700
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt 9 % 8 % 86 600 79 600 80 100

Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 31 Maj 2010 30 Apr 2010 31 Maj 2009
Sparkapital, MSEK -5 % 49 % 69 300 73 200 46 600
Utlåning, MSEK -11 % 94 % 3 690 4 160 1 900
Inlåning, MSEK 14 % 25 % 10 460 9 150 8 400
Konton, st 2 % 30 % 318 700 313 700 246 000

Maj 2010 Apr 2010 Maj 2009
Nettoinflöde, MSEK -26 % -7 % 930 1 250 1 000

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se