November: Europakris och räntor spökar i fondvalet

Fondspararna minskar antalet fondbyten till 1,1 byten per person under november. Det är en tillbakagång med 21 procent per sparare jämfört med året före. Det visar statistik från Avanza Bank. "Den europeiska krisen och osäkra boräntor märks tydligt hos svenska fondsparare. Intresset för att spara i fonder är lägre, mycket pengar går till kortsiktiga sparformer och en stor grupp hoppar också mellan räntor och hedgefonder på ett, för en utomstående, obegripligt sätt. Endast en av tre sparare väljer samtidigt att spara på längre sikt i småbolag och råvarufonder", säger Claes Hemberg sparekonom Avanza Bank. Fondspararna säljer framför allt högrisk företagsobligationer, fastigheter och räntefonder.

Många osäkra faktorer vilar över svenska sparare. Sedan Greklands ekonomiska kris i maj har fondsparandet blivit avgjort försiktigare. Höstens debatt om Irland, men också Portugal och Spanien har gjort att hösthandeln är lägre än vanligt. Försiktigheten märks förutom i volymerna även i fondvalet som innehåller mycket räntor och lågrisk-hedgefonder.

”Svenskarnas bokostnader är stora och syns snabbt i plånboken. När hela en tredjedel av svenskarnas utgifter går till boendet kan bostadspriser snabbt upplevas viktigare än utvecklingen i den europeiska ekonomin. Därför är det ytterst viktigt att svenska politiker blir ännu tydligare med sina planer för svenska bolånare. Osäkerheten krig räntor och obligatoriska bolån lockar idag sparare till kortsiktiga och svaga val”, säger Claes Hemberg.

En mindre del, på ungefär var tredje sparare är samtidigt fortsatt positiva. Här ser vi ovanligt stora val av småbolagsfonder. De väljer småbolagsfonder bland tillväxtfonderna och i Sverige, Östeuropa och Nordamerika. Även europeiska småbolagsfonder finns på 20 i topplistan.

”Småbolagsfonder lever inte lika tätt knutna till index, vilket ofta varit en fördel senaste månaderna. Råvaror har kommit i ropet igen. Det är framför allt breda råvarufonder som spararna väljer. De smala fonderna inom enskilda råvaror är mycket ovanliga”, säger Claes Hemberg.

Andra fonder på mest köptalistan är Kina, Thailand och Latinamerika.

Fondhandel privatpersoner

Förändring
en månad
Förändring
ett år
Okt
Okt
Fondaffärer, st -5 % 18 % 178 000 188 000 151 000
Fondaffärer per dag -3 % 18 % 5 900 6 100 5 000
Fondaffärer per fondkonto och mån -8 % -21 % 1,1 1,2 1,4
Omsättning i fondsparandet* -4 % -3 % 16 % 20 % 19 %

Källa: Avanza Bank

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se