September: Fondsparare chansar i branschfonder

Fondspararna minskar antalet fondbyten till 1,0 byten per person under september. Det är tillbakagång jämfört med 17 procent från året före. Det visar statistik från Avanza Bank. "Trots den starka börsuppgång senaste året visar många fondsparare förvånansvärt lågt självförtroende. Äldre fondsparare lägger nu stora belopp i mytomspunna branschfonder. Fastighetsfonder lockade i snitt mycket höga 60 000 kronor per sparare, trots att dessa är mer chansartade än breda aktiefonder. Unga fondsparare visar däremot mer tålamod och väljer små tillväxtländer som Thailand, Indonesien och globala småbolag", säger Claes Hemberg sparekonom Avanza Bank. De mest sålda fonderna är några av svenskarnas äldsta fonder; räntefonder och Rysslandsfonder.

Senaste årets starka börs med en uppgång på 22 procent inklusive utdelningar har flesta spararna mest missat. Istället visar spararna mest dåligt självförtroende.

”Fondspararna tycks inte se den breda starka börsen för skogen av bolånetak, stigande räntor och tillfälliga börskast. Istället tyr sig spararna till branschfonder med färska uppgångar i ryggen. Men här riskerar fondspararna att falla på eget grepp, eftersom branschfonder ofta är mer chansartade än spararna inser”, säger Hemberg.

Många fondsparare väljer idag fonder utifrån deras 3-månaderssiffror. Detta har senaste tiden givit fastighets- och företagsobligationsfonder en oförtjänt positiv bild. När dessa fonder senaste året i själva verket bara givit hälften av börsen, eller 10 respektive 5-10 procent. Andra branschfonder som också lockat på grund av spararnas kortsiktiga perspektiv är råvaror, gruvor och guldfonder.

”Allt för många fondsparare följer sina fonder genom 3-månaderstatistik, när de istället behöver ha minst 3-årsperspektiv. Det stressar spararna till kortsiktiga chansningar, istället för att välja fonder som växer bäst utifrån de många år som de flesta av oss faktiskt sparar. Att snabbhandla i fonder är ingen bra idé”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner
  Förändring
en månad
Förändring
ett år
Aug
Fondaffärer, st 2 % 15 % 157 000 154 000 136 000
Fondaffärer per dag 2 % 16 % 5 200 5 100 4 500
Fondaffärer per fondkonto och mån 0 % -17 % 1,0 1,0 1,2
Omsättning i fondsparandet* 0 % -5 % 15 % 15 % 20 %

Källa: Avanza Bank

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se