Ännu enklare att säkra stora sparbelopp

Nu kan svenska sparare dela upp pengarna på flera sparinstitut via en knapptryckning, och därigenom tillgodoräkna sig den statliga insättningsgarantin flera gånger om.

”Insättningsgarantin är idag motsvarande 100 000 EUR per kund och sparinstitut. Genom att enkelt få tillgång till flera sparinstitut kan spararen trygga ett större belopp och dessutom få högre ränta”, säger Nicklas Storåkers, vd Avanza Bank.

Räntesparande på konto är sedan många år en av de största sparformerna och rymmer idag över 1 000 MDR SEK. Insättningsgarantin gäller upp till 100 000 EUR per kund och sparinstitut. Avanza Bank kan genom tjänsten Sparkonto+ erbjuda sina kunder möjligheten att trygga 300 000 EUR genom att fördela beloppet på tre sparinstitut.

”Det finns många bolag som erbjuder mycket bättre ränta än den vanliga bankräntan, men det är givetvis krångligt att öppna separata konton hos dem. För att lösa det problemet ger vi våra kunder tillgång till externa sparinstitut via oss. Klarna har varit med från starten och nu välkomnar vi ett av världens största bolag, General Electric, som via GE Money Bank har valt att ansluta sig”, säger Nicklas Storåkers.

”Det ska vara enkelt att spara till hög ränta, därför kan kunden sätta in och ta ut pengarna när som helst och det finns inga krav på lägsta belopp”, fortsätter Nicklas Storåkers.

Sparare kan med Sparkonto+ få upp till 1,85 procent ränta utan inlåsning eller krav på lägsta belopp. Läs mer om Sparkonto+ på avanzabank.se/sparkontoplus.

Nicklas Storåkers, VD Avanza Bank, telefon 070-861 80 01
avanzabank.se