Januari: Spararna i bred köpräd på börsen

Under januari har privathandeln i aktier ökat till 82 700 aktieaffärer per dag. Det är en uppgång på åtta procent jämfört med fjolåret. Och aktieköpen dominerar stort i spararnas rekordstora januarihandel. "Privatpersoner gör stora aktieköp i nio av tio storbolag, två år efter botten i finanskrisen. Köpen uppgår till flera miljarder. Verkstads- och investmentbolag är favoriter. Spararna tror på rapporterna och utdelningarna. Bakom köptillfället finns också skatteskäl. Skatt vid årsskiftet har fått många att vänta med köp till januari. Pengarna kommer från nya toppnivåer vad gäller tömda sparkonton, ökade lån och nya pengar. Handeln är nu upp 46 procent sedan botten i finanskrisen", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Spararna köper mest Volvo, H&M och Lundin Mining. Sparkontona har tömts på 14 procent av kapitalet och belåningen har ökat 21 procent till 4,7 MDR SEK senaste månaden, eller 260 procent sedan finanskrisen.

82 700 aktieaffärer per dag är högsta uppmätta nivån för privathandeln i januari. Men det är inte börsen, på minus en procent, som drar utan prognoserna.

”Spararna tycks nu se fram mot en jämnare börsuppgång, närmaste månaderna. Det märks i ett mindre intresse för börshandlade fonder, som privatpersoner brukar välja när de väntar sig stora kast i kurserna”, säger Hemberg.

Belåningen har nått en ny toppnivå under januari, 4,7 MDR SEK. Det är en kraftig uppgång på 260 procent de senaste två åren. Bottenmånaden senaste årtiondet var våren 2008. Då var nivån endast 1,2 MDR SEK.

Årets starka start märks också i handeln av småbolagsaktier, som är upp fem procent senaste månaden, när storbolagen backat.

“Intresset för småbolag nådde 4 500 affärer per dag, vilket är den högsta nivå sedan fyra år. Högsta uppmätta nivån är 7 200 affärer per dag våren 2007. Småbolagen har också eldats på av fondsparare som köpt småbolagsfonder under samma månad. Därför har småbolag återigen överträffat storbolagen med råge. Något som snart kan gå åt andra hållet”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Jan
Avanza Bank 12 % 13 % 44 000 39 200 39 000
Saxo-Etrade 12 % -30 % 3 800 3 400 5 400
Nordnet 20 % 10 % 32 400 27 100 29 500
Skandiabanken -7 % 0 % 2 500 2 700 2 500
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt 14 % 8 % 82 700 72 400 76 400
Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 31 jan
31 dec
31 jan
Sparkapital, MSEK 2 % 29 % 83 600 82 000 64 900
Utlåning, MSEK 21 % 28 % 4 660 3 850 3 630
Inlåning, MSEK -14 % 16 % 9 940 11 600 8 570
Konton, st 2 % 26 % 360 500 352 200 287 200
Nettoinflöde, MSEK 759 % 3 % 2 320 270 2 250

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se