Mars: Krisbyten bland fondsparare

Svenska fondsparare minskade antalet fondbyten tvärt med 23 procent under mars, jämfört med månaden före. Försäljningarna var också större och valen mer kortsiktiga. "Upplopp i arabvärlden och kärnkraftskris i Japan fick fondspararna att sälja. Förutom mer försiktiga fondval märks också tydliga krisbyten i olika energifonder. Utanför topplistan har fondspararna sålt Afrika och Mellanösternfonder och istället köpt vind- och solenergi, olje- och Japanfonder", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

De överraskande händelserna i Mellanöstern och Japan har tydligt påverkat svenska fondsparare. Den första reaktionen var försäljningar. Fondspararna har under mars gjort stora försäljningar, i snitt 34 000 SEK, vilket är betydligt eller tre gånger större än snittköpen.

“Spararna har i första hand valt kortsiktiga fonder som räntor och hedge. De har också valt fonder som stått emot oron, som råvaror, fastigheter och svenska småbolag”, säger Hemberg.

Oron i arabvärlden och kärnkraftskrisen i Japan har samtidigt tryckt upp energipriserna, vilket också fondspararna tagit hänsyn till.

”Fondspararna tycks tro att oljepriset ska fortsätta stiga. På 20 i topplistan finns för första gången sedan länge en oljefond. Även Japanfonder finns på köpsidan, men i betydligt mindre uppfattning”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner
Förändring  en månad Förändring  ett år Mar    2011 Feb    2011 Mar
Fondaffärer, st -23 % -6 % 190 000 247 000 202 000
Fondaffärer per dag -23 % 5 % 6 800 8 800 6 500
Fondaffärer per fondkonto och mån 0 % 0 % 1,5 1,5 1,5
Omsättning i fondsparandet* -6 % -5 % 15 % 21 % 20 %

Källa: Avanza Bank
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se