April: Fondsparare gasbromsar

Fondspararna har ökat antalet fondköp under april med 17 procent jämfört med april förra året. Men storleken på affärerna har samtidigt minskat med 7 procent, jämfört med april förra året. "ISK-kontot fortsätter att locka sparare. Fondspararna väljer här mest förra årets vinnare; globalfonder. De väntar sig tydligen börsturbulens och amerikansk återhämtning. Inför rapportfloden har sparare även valt Sverigefonder", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Den nya sparformen räntebevis med avkastningen 4-8 procent per år, har börjat konkurrera ut flera av räntefonderna. Spararna har sålt långa räntor som obligationsfonder och högriskobligationsfonder.

Under april har de flesta fondmarknader tappat. Endast Indonesien- och Afrikafonderna slutar på plus, bland länderfonderna.

"Under den svaga börsmånaden april har spararna istället valt välkända fonder som Sverige och tillväxtfonder och Rysslandfonder. Men snittköpet sjunker samtidigt till 11 000 SEK från 13 000 SEK för ett år sedan", säger Hemberg.

Även på räntesidan har många fonder haft motvind. Företagsobligationsfonder föll en procent och flera högriskobligationer (high yield) fick se kraftigare nedgångar än så, och spararna reagerade därefter.

"Varannan av de mest sålda fonderna var högriskföretagsboligationer (high yield). Vi har aldrig sett en sådan skepsis mot dessa fonder tidigare. Bakgrunden är att flera av dessa har tappat rejält under hösten men inte hämtat det åter. Och nu finns fler alternativ", säger Hemberg.

Vad som istället lockat räntespararna under april är den nya sparformen räntebevis. Nysparandet där motsvarar redan första månaden hela 10 procent av allt nysparande i fonder.

"Räntebevisen ger raka enkla företagsobligationer. Vad som lockar är tydliga räntor på mellan 4 och 8 procent, samt att du kan handla courtagefritt över börsen. Räntebeviset med bäst avkastning Stena Line, med 8 procent per år, har hittills köpts av 40 procent av spararna i räntebevis. Räntebevisen för Nokia och Carlsberg lockar minst", säger Hemberg.

Hittills finns endast räntebevis för Stena, Stora Enso, Volvo, Carlsberg, Ericsson och Nokia. Nysparandet i räntebevis för hela marknaden rör sig hittills om 600 MSEK.

Fondhandel privatpersoner

Förändring en månad Förändring ett år Apr
Fondaffärer per fondkonto och mån 11 % -9 % 1,0 0,9 1,1
Fondaffärer per dag 8 % 18 % 6 700 6 200 5 700
Fondaffärer, st 15 % 17 % 201 000 175 000 172 000
Omsättning i fondsparandet* 0 % -20 % 12 % 12 % 18 %

Källa: Avanza Bank.
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se