Februari: Rusning till småbolag

Privata aktiehandeln i februari stiger 5 procent till höga 69 500 affärer per dag, jämfört med månaden före. Samma månad i fjol var handelsnivån ytterligare 11 procent upp. "Spararnas nya optimism märks mest i småbolagshandeln som ökade 56 procent. Samtidigt överger spararna telekomaktier som inte hängt med i uppgången", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Den överraskande starka starten på börsåret, +12 procent, har snabbt ökat aktieintresset hos privatspararna. Mest tydligt är det bland småbolagsaktierna, som har haft kraftig motvind i flera år.

”Redan ett år före finanskrisen rasade handeln i småbolag. Sedan dess har handeln aldrig återhämtat sig. Från toppnivåerna på 7 000 affärer per dag för fem år sedan föll handeln dramatiskt och har sedan dess pendlat kring 2 000 affärer per dag. Under februari var nivån hela 4 000”, säger Hemberg.

Det var inte finanskrisen som stoppade småbolagshandeln. Stoppet kom redan våren 2007.

”Utan det var sjunkande handel som gjorde att sparare till slut fastnade i sina aktier. Omvänt märks nu hur fondsparare som köpt småbolagsfonder hjälpt till att få igång handeln. Och då kommer också aktieköparna tillbaka. Det är en tydlig vink att kravet på antalet aktieägare i varje småbolag måste höjas. Dessutom behöver många aktier stöd för att upprätthålla volymerna”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Feb
Avanza Bank 7 % -8 % 37 000 34 600 40 100
Nordnet 3 % -10 % 28 100 27 300 31 200
Saxo-Etrade 0 % -51 % 2 200 2 200 4 500
Skandiabanken -4 % 16 % 2 200 2 300 1 900
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt 5 % -11 % 69 500 66 400 77 700
Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 29 Feb
31 Jan
28 Feb
Sparkapital, MSEK 4 % -1 % 82 700 79 400 83 400
Utlåning, MSEK 7 % -37 % 3 000 2 800 4 730
Inlåning, MSEK -1 % 48 % 14 400 14 600 9 730
Konton, st 2 % 18 % 431 800 425 100 367 000
Feb 2012 Jan 2012 Feb 2011
Nettoinflöde, MSEK 31 % 1 % 850 650 840

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se