Februari: Sverigefonder i världstoppen lockar

Svenska fondsparare ökar fondhandeln med 38 procent senaste månaden till 1,1 byten i februari, jämfört med månaden före. Det är en snabb återhämtning, men under fjolårets nivå.

”Nu tre månader efter börsbotten är även vanliga sparare tillbaka. Mest köper svenskarna Sverigefonder, vilka är bäst i världen senaste tre månaderna. Pengarna kommer i två fall av tre från sålda räntefonder”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

När världens börser återfått självförtroendet så är Sverigefonderna (+26 %) de som stigit klart bäst sedan botten. Bara svenska småbolagsfonder är bättre (+28 %).

"Sverigefonderna har en dubbel turbo, då både svenska sparare är mycket intresserade och utländska köpare gärna tidigt väljer svenska exportbolag. Tvärt om faller också börsen mer än snittet i tider av oro", säger Hemberg.

Svenskarna har storköpt både småbolagsfonder och vanliga Sverigefonder för flera miljarder under februari.

"Köpen har varit rätt i tiden. Men svenskarnas konton är redan överfyllda med Sverigefonder. Fyra av tio aktiefondkronor finns där", säger Hemberg.

Övriga av världens börser ligger som ett pärlband bakom Sverige. Ordningen är Brasilien, Afrika, Ryssland, Tillväxt, Global, Nordamerika, Indien och Kina. Och ordningen märks också bland spararna.

"Spararna har använt börstoppen som köplista, och kompletterat med Indien, Ryssland och Brasilien. Afrika däremot har fondspararna missat, trots tredjeplatsen i uppgången sparar bara två procent av svenskarna där. De ekonomiska framstegen i Afrika märks tyvärr väldigt lite här på Nordkalotten", säger Hemberg.

De sparare som fortfarande är skeptiska väljer företagsobligationsfonder, vilka återfinns precis utanför listan med de mest köpta fonderna.

Fondhandel privatpersoner
Förändring en månad Förändring ett år Feb 2012 Jan 2012 Feb
Fondaffärer per fondkonto och mån 38 % -27 % 1,1 0,8 1,5
Fondaffärer per dag 63 % -9 % 8 000 4 900 8 800
Fondaffärer, st 46 % -9 % 224 000 153 000 247 000
Omsättning i fondsparandet* 2 % -7 % 14 % 12 % 21 %

Källa: Avanza Bank.
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se