Första kvartalet: Spararna missade uppgången

Privathandeln i aktier har inlett året med att sjunka fem procent undre årets första kvartal, jämfört med sista kvartalet i fjol. "Spararna har lite grand missat uppgången senaste månaderna. Istället har de bunkrat kontanter, räntesparande och tycks ännu inte riktigt lita på återhämtningen, trots att botten nu är sex månader bort. Men sista veckorna syns de första tecknen på optimism. Köpen ökar, belåningen stiger och andelen kontanter på kontona börjar sakta sjunka", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Den privata aktiehandeln i mars dämpades till 59 000 affärer per dag. Det är en låg handel för att vara inför utdelningssäsongen. Men andelen köp har ökat.

”Utlåning för aktieköp är upp sju procent jämfört med månaden före. Handeln i småbolag var under mars plötsligt 4 900 affärer per dag. Det är högsta handeln i småbolag på många år och en dubbling jämfört med månaden före”, säger Hemberg.

Småbolagen finns däremot inte på köptoppen, utan den domineras mest av råvarubolag som Boliden, Lundin Petroleum, SSAB och Alliance Oil. Tre börshandlade fonder finns också bland de mest köpta, men verkstadsbolagen var ovanligt frånvarande. På säljsidan märktes samtidigt stora folkaktier som Ericsson, Telia och H&M.

De tre första månaderna med det nya kontot investerarsparkontot (ISK) har inte hjälpt intresset för aktier nämnvärt.

”Spararna som är intresserade av att spara med låg skatt har redan sedan tidigare valt kapitalförsäkring och ser liten anledning att byta. Nysparandet kan däremot idag starta i ISK-kontot. Men det är få nya sparare som valt att spara i aktier i det nya kontot”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Mar
Avanza Bank -16 % -18 % 31 000 37 000 37 700
Nordnet -11 % -2 % 25 000 28 100 25 500
Saxo-Etrade -14 % -60 % 1 900 2 200 4 700
Skandiabanken -27 % -11 % 1 600 2 200 1 800
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt -14 % -15 % 59 500 69 500 69 700
Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 31 Mar
29 Feb
31 Mar
Sparkapital, MSEK -1 % -5 % 82 100 82 700 86 100
Utlåning, MSEK 7 % -32 % 3 200 3 000 4 700
Inlåning, MSEK -2 % 37 % 14 100 14 400 10 300
Konton, st 1 % 17 % 436 500 431 800 372 500
Nettoinflöde, MSEK -44 % -47 % 480 850 900

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se