Juni: Liten handel under europeisk press

Privat aktiehandel i juni tappar 18 procent till 48 800 affärer per dag, jämfört med året före. "Kombinationen politisk oro, otydlig börs och dessutom fotbolls-EM har fått privathandeln att sjunka till den lägsta nivån på flera år. Var för sig har vi tidigare sett dessa faktorer sänka intresset. Tillsammans blir effekten än mer påtaglig", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Sparare har sålt överraskande stor andel aktier i H&M och samtidigt köpt ovanligt mycket Trelleborg.

Junibörsen pendlade längre kring noll. Men raset på börsen under våren och förnyad Eurokris har fått många sparare att vänta. Dessutom brukar stora sportevenemang ha en dämpande inverkan.

”Den lägsta privathandeln vi någonsin sett var under fotbolls-VM 2002. Det var också en junimånad och handeln slutade på 8 125 affärer per dag. Under årets fotbolls-EM var det däremot politikerna som spelade störst roll”, säger Hemberg.

Junihandeln i år stannar på 48 800 affärer per dag. Det kan jämföras med snittet 70 000 affärer per dag under fjolåret.

Spararna har under juni framför allt sålt, men ännu inte bestämt vilka aktier de ska ha framåt.

”Av de 30 mest handlade aktierna sålde svenskarna tre av fyra. Inte ens en klassiskt trygg aktie som AstraZeneca har lockat spararna. Den enda siffran som är klart stigande är antalet kronor på sparkonton”, säger Hemberg.

Andelen kontanter har ökat kraftigt senaste åren. Bara senaste året har nivån stigit 25 procent och under våren satte svenskarna nytt rekord i sparande på bankkontot 1 124 MDR SEK.

Bland aktierna som spararna trots allt köper märks framför allt en rad verkstadsbolag.

”Verkstadsbolagen har tappat mycket under senvåren och nu hoppas spararna på en nytändning i aktierna. Men det är långt ifrån säkert efter det att SKF vinstvarnade. SKF i sig är viktig termometer som spararna, efter bolagets varning sjönk handeln påtagligt”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Juni
Avanza Bank -20 % -19 % 25 300 31 600 31 200
Nordnet -17 % -8 % 20 800 25 100 22 700
Saxo-Etrade -24 % -64 % 1 300 1 700 3 600
Skandiabanken -7 % -22 % 1 400 1 500 1 800
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt -19 % -18 % 48 800 59 900 59 300
Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 30 Juni 2012 31 Maj
30 Juni 2011
Sparkapital, MSEK 0 % -7 % 78 700 78 700 84 200
Utlåning, MSEK -7 % -34 % 2 700 2 900 4 100
Inlåning, MSEK 2 % 25 % 14 500 14 200 11 600
Konton, st 1 % 16 % 447 900 445 100 387 500
Juni 2012 Maj 2012 Juni 2011
Nettoinflöde, MSEK 27 % 245 % 380 300 110

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se