Juni: Sommarsparare väljer räntefonder

Fondspararna gör 20 procent mindre fondaffärer under juni. Antalet småaffärer ökar, men det hjälps inte utan volymerna faller, jämfört med juni förra året. "Stundande sommarledighet och pressad börs har fått sparare att parkera sina fondpengar i räntefonder. De fem mest köpta fonderna är alla räntefonder. Det har vi inte sett på flera år. Men flera räntefonder lär bli en rejäl besvikelse närmaste åren", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Svenska sparares stora fondinnehav i Sverige- och tillväxtfonder handlades samtidigt mycket lite, utan ligger mest stilla.

Räntefonder har varit den stora fondmagneten förra året. Även under år 2012 har intresset fortsatt och denna månad kommer svenskarna sannolikt slå nytt rekord med över toppnoteringen på 440 MDR SEK i räntefonder.

"Många sparare blandar ihop konton och fonder som ger ränta. Räntekonto innebär bättre service vilket gör dem mycket bättre om spararen ska använda pengarna i sommar. Men sparare luras av räntefondernas avkastning på 3-10 procent senaste året. Tyvärr kommer det sannolikt inte att upprepa sig. Utan senaste årets bästa fonder kan sannolikt tappa 10 procent de närmaste åren", säger Hemberg.

Räntefonderna är också mycket olika. Även de med lika namn kan ha mycket olika innehåll, vilket många sparare inte uppmärksammat.

"Sparare drar lätt alla räntefonder över en kam. Men innehållet varierar kraftigt från statspapper till mer riskabla företagsobligationer. Det gör att de bästa fonderna senaste året lätt kan bli de sämsta det närmaste året", säger Hemberg.

Fondspararna säljer samtidigt äldre innehav i aktiefonder som Ryssland-, Global- och Sverigefonder, vilka tillhör svenskarnas äldsta och största fondinnehav. Under juni har fondköpen totalt sett minskat till i snitt 5 000 SEK. Försäljningarna däremot är i snitt höga 19 000 SEK.

Fondhandel privatpersoner
Förändring
en månad
Förändring
ett år
Fondaffärer per fondkonto och mån 13 % 29 % 0,9 0,8 0,7
Fondaffärer per dag 6 % 36 % 5 300 5 000 3 900
Fondaffärer, st 6 % 39 % 164 000 155 000 118 000
Omsättning i fondsparandet* -22 % -21 % 8 % 10 % 10 %

Källa: Avanza Bank.

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se