April: Cypern och Japan märks hos fondsparare

Fondspararna ökade antalet fondbyten till 1,2 byten per sparare under april. Det 9 procent över genomsnittet senast året. Spararna reagerar kraftigt på den överraskande Cypernskatten på bankkonton. Andra har agerat på svaga börskurser inför börsbolagens vårrapporter. Därför bromsar nu 2 av 3 sparare sitt fondsparande och väljer defensiva fonder. En mindre grupp sparare gör däremot tvärt emot och chansar i Japanfonder, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank

Svenska fondsparare har haft en stark start på året. Deras globalfonder är ofta upp 15 procent, gynnade av en stark börs i USA och Japan. Även Sverigefonderna har bidragit till uppgångar långt över snittet. Ändå byter fondspararna helt tydligt fot i april, efter en vår med stort intresse för aktiefonder. Framför allt är det äldre sparare som säljer av sina aktiefonder och väljer olika former av räntefonder istället.

Har EU:s extraskatt på cypriotiska bankkonton påverkat ditt eget sparande?
Alla
I mycket stor utsträckning 2%
I viss utsträckning 16%
I liten utsträckning 44%
Nej, inte alls 38%
Källa: Sifo, 1 095 intervjuade (april)

-          6 av10 sparare har reagerat på att EU:s krav om straffskatt på cypriotiska sparkonton. Att EU brutit mot det heliga löftet om statlig insättningsgaranti och valt statlig kleptomani, oroar spararna mer än politikerna inser. Spararna gör ett lappkast och väljer istället defensiva fonder som ränte- och läkemedelsfonder, säger Hemberg.

En mindre grupp sparare är däremot fortsatt optimistisk och letar efter fonder med hög avkastning.

-          Tyvärr använder de offensiva spararna i april listan över senaste månadens bästa fonder, som sin köplista. Därför väljer förvånansvärt många experimentfonder som Japan- och bioteknikfonder. Men experimentfonder kan lätt bli en besvikelse, säger Hemberg.

Sedan 6 månader tillbaka tillämpar Japan en ny experimentell ekonomi – Abenomics – där de trycker Japan sedlar och ska dubbla mängden yen, i syfte att få fart på den inhemska ekonomin. Börsreaktionen har varit överraskande positiv.

-          Uppgångar på 30 procent i Japanfonder är anmärkningsvärda efter 20 års istid i deras ekonomi. Men landet genomgår nu ett gigantiskt ekonomiskt experiment. Att just nu köpa Japanfonder är att jonglera med samurajsvärd. Istället borde spararna välja billiga breda tillväxtfonder. De är både lugnare och ger sannolikt mer, säger Hemberg.

Mest köpta i april Mest sålda i april
1. Japanfonder 1. Företagsobligationsfonder
2. Hedgefonder 2. Korta räntefonder
3. Företagsobligationsfonder 3. Svenska småbolagsfonder
4. Korta räntefonder 4. Rysslandsfonder
5. Läkemedelsfonder 5. Sverigefonder

Källa: Avanza Bank.

Fondhandel privatpersoner
Förändring en månad Förändring ett år Apr2013 Mar2013 Apr
Fondaffärer per fondkonto och mån 17 % 17 % 1,2 1,0 1,0
Fondaffärer, st 14 % 17 % 235 000 207 000 201 000
Fondaffärer per dag 14 % 16 % 7 800 6 900 6 700
Omsättning i fondsparandet, MSEK 4 % 21 % 2 900 2 800 2 400
Omsättning i fondsparandet* 0 % 16 % 14 % 14 % 12 %

Källa: Avanza Bank.

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se