David Craelius lämnar styrelsen för att ta plats i koncernledningen på Avanza Bank

David Craelius, tidigare CTO på Klarna, tar plats i Avanza Banks koncernledning som chef för Bank & Placeringar den 12 augusti. I och med den nya rollen kommer han att lämna styrelsen i Avanza Bank, där han blev invald på årsstämman den 17 april 2013.

Rollen som chef för Bank & Placeringar på Avanza Bank innefattar ansvar för bland annat mäkleri, back-office, fondbolaget, tredjepartsförsäljningen och Private Banking. Fokus är att förenkla kundupplevelsen, driva innovation inom sparande och placeringar, samt skapa effektivare processer för att ytterligare sänka kostnaderna per sparkrona under fortsatt tillväxt.

”Jag stortrivs i utmanarrollen som löper som en röd tråd genom hela min yrkesbana. Mycket av det arbete jag hade som uppdrag att göra på Klarna är nu på plats så när jag fick frågan att hjälpa till operationellt istället för att sitta i styrelsen på Avanza tvekade jag inte att svara ja. Avanza har alltid varit ett vinnarbolag i framkanten och det ska bli kul och utmanande att få vara med att fortsätta att utveckla affären”, säger David Craelius, blivande chef för Bank & Placeringar på Avanza Bank.

David Craelius har en lång erfarenhet från bankbranschen i och med att han varit verksam på Nordnet i olika roller sedan bolagets begynnelse1998. Senast i rollen som CIO med ansvar även för mäkleri, pensionsaffären samt affärsutveckling.

”Att reducera komplexitet och förbättra kundupplevelsen är något som har drivit mig hela min karriär så det kommer jag fortsätta med, finns så mycket kvar att göra i finansbranschen. De sista åren har jag fördjupat mig i e-handel och vi kan lära oss mycket från den branschen och ledande aktörer som Amazon m.fl. Jag tror även på att automatisera processer så kunden kan göra så mycket det bara går själv, att invänta att manuella processer ska bli klara skapar bara frustration hos kunden”, säger David Craelius, blivande chef för Bank & Placeringar på Avanza Bank.

”Jag är mycket glad att David vill ta en mer operationell roll i bolaget. David har en spännande och sällsynt bakgrund, eftersom han kan både bankaffären och IT. Delar som är så pass integrerade att det ena inte kan fungera utan det andra och är kritiskt för vår affär. David tillför dessutom både kundfokus, kreativitet och entreprenörsanda och har mycket goda ledaregenskaper. Egenskaper som vi värdesätter högt på Avanza”, säger Martin Tivéus, vd på Avanza Bank.

Ingen ny styrelseledamot kommer ersätta Davids plats under resterande mandatperiod fram till nästa årsstämma.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Tivéus, vd på Avanza Bank

Mobil: 070 861 80 04

Mail: martin.tiveus@avanzabank.se

David Craelius, blivande chef för Bank & Placeringar på Avanza Bank

Mobil: 070- 952 74 52

Mail: david@craelius.se

Om Avanza Bank:

Avanza Bank är en internetbank som grundades 1999 och är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Bolagets vision är att du som kund ska få mer pengar över till sig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza Bank har över 290 000 kunder som har cirka 93,4 Mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar cirka 1.9% av den svenska sparmarknaden. Avanza Bank är näst störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker.

Avanza Bank har de senaste tre åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”.

För mer information besök: www.avanzabank.se