Juli: Verkstadsaktier årets sommaraffär

Trots kraftigt stigande börs minskar svenska sparare aktiehandeln i juli 5 procent till 38 000 aktieaffärer per dag jämfört med samma månad i fjol. "Spararna som trots allt lämnat solen för börsskärmen har varit ovanligt offensiva och även blivit belönade. Köparna har vässat sina innehav med konjunkturkänsliga verkstadsbolag, som ofta stigit 15% på julibörsen. Samtidigt säljer de vårens tröga folkaktier Teliasonera och H&M", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Bland småbolagen märks extra tydligt att privatpersoner tagit semester. Där är handeln närmast halverad.

Juli månad brukar vara årets mest lugna tid på börsen. Så är det även i år, trots kraftigt stigande börs, är julihandeln är cirka 30 procent under nivån i början på året.

”Vanliga aktieägare har tagit ovanligt tydlig semester från börsen denna sommar. De kraftiga svängningarna i aktiekurserna på 5-10% under vårkanten fick spararna logga ur extra tidigt. Den varma sommaren i Sverige kan också haft effekt. Men de aktiva aktieköparna har i gengälld gjort en bra affär i verkstadsbolagen”, säger Hemberg.

De stora bolagen är i snitt upp 7%, vilket är den största uppgången på börssommaren de senaste 3 år.
”De aktiva aktieägarna har låtit sig färgas av uppgången och de har valt aktier som väntas reagera positivt på en stärkt konjunktur. Varannan aktie bland de mest köpta är verkstadsaktier som Trelleborg och Volvo, vilka ofta har stigit upp till 15% på börsen bara i juli”, säger Hemberg.

Folkaktierna Telia och H&M har däremot haft det motigt hittills i år och under sommaren har sparare valt att sälja av dessa aktier, liksom Eriksson och Nordea.

Handeln i småbolag har fallit skarpt och är nära halverad jämfört med handeln i juni. Det märks också i småbolagsindex. Indexet har rört sig mycket lite under sommarmånaden.

Mest köpta (juli) Mest sålda (juli) Börshandlade fonder (juli)
Volvo Boliden Xact Bull 2 (Sälj)
Swedbank H&M Xact Bear 2 (Köp)
Nokia Telia sonera Xact Bear (Köp)
Sandvik Ericsson Xact Bull (Köp)
ABB SSAB Xact Omx (Köp)
Trelleborg SKF
Atlas Copco Africa Oil
Investor Nordea
Lundin Mining Kinnevik
Astra Zeneca Lundin Petroleum

Källa: Avanza Banks 510 000 konton.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Juli
Juli
Avanza Bank -13 % -0 % 22 300 25 700 22 200
Nordnet -32 % -12 % 14 300 21 100 16 200
Saxo-Etrade -20 % -91 % 60 75 700
Skandiabanken -68 % 17 % 1 400 4 400 1 200
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt -17 % -5 % 38 100 45 700 40 300

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se