Maj: Medelålders köper aktier igen

Svenskarnas aktiehandel minskar med 3% till 48 000 aktieaffärer per dag under maj. På säljtoppen finns en rad tunga folkaktier. Småbolag lockar fortsatt många sparare. - Framför allt tvekar yngre sparare. Medelålders köper aktier igen. De tycks lita på uppgången. En stor del av köpen är råvarubolag, vilka har kommit på efterkälken senaste året, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Årets börs har börjat raka 16% upp, utdelningarna inkluderade. Det gör börsen 2013 till en av de starkaste de senaste åren. Spararnas reaktion har däremot varit relativt avvaktande. Snittaffären har i maj sjunkit till 37 000 kronor per aktieaffär mot en toppnivå på 60 000 kronor vid årsskiftet.

- Spararna väntar på köpläge säger de. Men hacket i börskurvan under april månad lockade ändå inte till köp, utan sälj. Efter det hacket är bara en av tre sparare köpsugna. En stor andel av spararnas pengar finns nu på sidlinjen, vilket gör utrymme för ovanligt stor sommarhandel, säger Hemberg.

Under maj är det framför allt yngre sparare som sålt av. Deras utförsäljning är den största på över ett år.

- Äldre brukar ha fler säljmånader än övriga. De konsumerar ju också mer sparpengar. Medelålders brukar vara de som är snabbast tillbaka. Om de har rätt även nu så kommer äldre sparare börja handla i juni och yngre sparare i juli, så har mönstret sett ut, säger Hemberg.

På säljtoppen finns tunga folkaktier som er Volvo, H&M och Ericsson. Det är typiska innehav hos äldre sparare. Spararna har samtidigt valt flera råvarubolag. Även spelbolaget Betsson har nått köptoppen, ett typiskt ungdomsköp. Andelen kontanter är fortsatt stor eller 16% av kapitalet.

Handeln i småbolag fortsätter på en relativt hög nivå. Där gör sparararna nu ca 5 000 aktieaffärer per dag.

Mest köpta (maj) Mest sålda (maj) Börshandlade fonder (maj)
Boliden Volvo Xact Bear (Köp)
Swedbank Nokia Xact Bear2 (Sälj)
SSAB H&M Xact Bull2 (Köp)
Teliasonera SEB Xact Bull (Köp)
Shamaran Sandvik Xact Omx (Sälj)
Lundin Petroleum Ericsson
Nordea Skanska
Betsson Tele2
Handelsbanken Africa Oil
Atlas Copco Investor

Källa: Avanza Banks 501 000 konton.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Maj2013 April2013 Maj2012
Avanza Bank 4 % -14 % 27 300 26 300 31 600
Nordnet -14 % -24 % 19 100 22 200 25 100
Saxo-Etrade -4 % -95 % 77 80 1 700
Skandiabanken 25 % 33 % 2 000 1 600 1 500
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt -3 % -19 % 48 500 50 100 59 900

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se