December: Nyväckt intresse för aktier 2014

Den privata aktiehandeln ökade till 64 000 affärer per dag i december. Det är en ökning med 22 procent jämfört med samma månad i fjol. "Tre goda börsår, nollränta, uppköp och börsnoteringar får fler sparare att använda köpknappen igen. De som köper mest är unga män, medan äldre har varit mer avvaktande", säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.

Årets sista månad blev tidvis stökig på grund av raset i oljepriset och den ryska krisen. Börsrasen i oljebolagen har lockat till sig spararna som köpt ovanligt mycket oljebolag under december.  Stockholmsbörsen ser ut att avsluta året +10 procent trots tre rejäla börshack på 5-10 procent. Det var mest Ryssland och Tyskland som stökade till det, men nollräntan och många börsnoteringar lockade ändå.

"Hela 1 av 10 svenskar har ökat sitt aktieägande under 2014. Det är en fördubbling jämfört med för bara två år sedan. Volvo får hela 5 000 nya ägare. Spararna väljer mest stabila bolag med utdelning”, säger Hemberg.

Bland årets mest handlade hittar vi H&M och Swedbank samt nynoterade fastighetsbolag som Akelius och Hemfosa.

Köper (dec) Säljer (dec)
TeliaSonera Volvo
NordeaBank H&M
Africa Oil ICA Gruppen
SSAB Sandvik
Ratos Ericsson
Swedbank SKF
SEB Trelleborg
Statoil AstraZeneca
Avanza  Nokia
EnQuest Industrivärden

De 10-talet nya stora börsbolagen visar också imponerande styrka och stiger i snitt 39 procent första året.

”De nya småbolagen däremot borde skämmas, då de i snitt ger ägarna -9 procent. Det borde vara en varningsklocka för spararna inför nästa år, då mycket tyder på att nynoteringarna fortsätter", säger Hemberg.

Den låga räntan och ett växande utbud av aktier med förtur till utdelningar (preferensaktier) får privathandeln att där stiga hela 220 procent jämfört med fjolåret. Men här gör många småägare misstaget att köpa allt för smalt.

"En pref-aktie duger inte. Sparare behöver flera om de ska få ett stabilt sparande. Lägg till att flertalet av preferensaktier är fastighetsbolag. Det gör att 10 000-tals sparare idag har ett på ytan tryggt sparande, men när räntan stiger kan det bli förvånansvärt våghalsigt", säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år December**
December
Avanza 11 % 34 % 38 200 34 400 28 600
Nordnet 17 % 5 % 23 300 19 900 22 300
Skandiabanken 3 % 55 % 2 200 2 100 1 400
Övriga banker Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt 13 % 22 % 63 700 56 400 52 400

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47