Avanza vinner utmärkelsen som "Årets Folkbildare"

Avanza lanserade ”Avanza Akademin” i juni med syftet att ge fler tillgång till kunskap om sparande och investeringar. För det, samt det pågående arbetet med kunskapsspridning genom sociala medier, vinner Avanza idag utmärkelsen ”Årets folkbildare” av Privata Affärer. Motiveringen lyder ”Banken som brinner för att utbilda – så att fler vågar fatta beslut om sin ekonomi.”

Avanza Akademin ger dig svar på de grundläggande frågorna om sparande och investeringar, såsom vad en aktie är, hur fonder fungerar och hur man bygger en värdepappersportfölj. Tjänsten har varit mycket uppskattad av både befintliga kunder och personer som inte är kunder idag, då den är tillgänglig för alla.

”Bankerna har alltid haft ett informationsövertag gentemot sina kunder. Det tycker vi är fel. För att du ska kunna ta bra investeringsbeslut behöver du veta hur du ska göra - och det är just det här informationsgapet vi vill minska med Avanza Akademin. Ju mer våra kunder kan, desto bättre.”, säger Martin Tivéus, VD Avanza.­­­