Mars: Storköp i farofyllda branschfonder

Svenska fondsparare fortsätter spara i och byta fonder i ett högt tempo. Börsuppgången har samtidigt givit två olika reaktioner bland spararna. "De mer erfarna spararna väljer i första hand bredare fonder som Europafonder. Samtidigt hoppar de unga mest mellan glödheta branschfonder. Där har köpen nära nog fördubblats senaste året. De skulle sannolikt må bättre av en lugnare start", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Fondspararna handlar nu 148 procent mer pengar jämfört med mars i fjol. Antalet fondaffärer ökar också och är nära dubbelt fler i dag än för ett år sedan. Ett vanligt val är att sälja Sverigefonder och köpa Europafonder. Mest ökar handeln i branschfonder.

”Unga och mer våghalsiga sparare lockas till branschfonder som också gått i taket senaste tiden. Handeln i branschfonder är upp 160 procent jämfört med för ett år sedan. Men de skulle behöva rejäla grytvantar. För de flyttar mellan glödheta fastighetsfonder till kokheta bioteknikfonder”, säger Hemberg.

Unga sparar ser ut att köpa det som stigit mest på topplistorna senaste tiden. Bioteknikfonderna har rusat över 300 procent senaste tre åren. Nu storköper spararna i både smalare bioteknik och bredare läkemedelsfonder.

Mest köpta fonder (mars) Mest sålda fonder (mars)
1. Företagsobligationsfonder 1.  Fastighetsfonder
2. Läkemedelsfonder 2.  Långa räntefonder
3. Bioteknikfonder 3.  Sverigefonder
4. Europafonder 4.  Korta räntefonder
5. Globalfonder 5.  USA fonder

Källa: 325 000 fondkonton vid Avanza.

”Att köpa fonder utifrån det som gått bäst senaste tiden riskerar att bli en dyr läxa. De borde istället börja med breda fonder och låga avgifter, på ISK-konto” säger Hemberg.

Mer erfarena sparare märks också i fondhandeln. De säljer många gamla innehav i långa räntefonder och fastighetsfonder som båda gått i taket. Båda två föll plötsligt under mars.

”De mer erfarna spararna säljer riskabla räntebomber och väljer nu breda tryggare fonder. Det är två tumme upp till spararna”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner (mars)
Förändring ett år Förändring en månad mar-15 feb-15 mar-14
Fondaffärer per fondkonto och mån, st 55% -23% 1,7 2,2 1,1
Fondaffärer, st 97% -22% 528 000 674 500 268 000
Fondaffärer per dag, st 98% -22% 18 200 23 300 9200
Omsättning i fondsparandet, MSEK 148% 4% 10 400 10 000 4 200
Omsättning i fondsparandet, %* 47% -4% 22% 23% 15%

Källa: Avanza

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47

avanza.se