December: Fondspararna tror på Sverige

”Tiotalet avslutar starkt och börsåret 2019 ser ut att leverera den högsta årsavkastningen det här decenniet. Uppgången är bred och i stort sett alla världens börser har stigit kraftigt. Spararna har varit med på resan och nettoköpt fonder hela året. Främst har man fyllt på med aktiefonder, endast under börsoron i augusti valde spararna att nettosälja aktiefonder”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 2,8 fondaffärer per fondkund i december. Det är 12 procent fler än i fjol, visar statistik från 558 900 fondkunder hos Avanza.

Köplistan i december domineras av Sverigefonder.

”Sverigefonder var ute i sparkylan i stort sett hela första halvåret, men senaste månaderna har spararna hittat tillbaka till fonderna och i december går fyra av tio fondkronor till just Sverigefonder. Främst köper man Sverigefonder som investerar i små och medelstora bolag. De ger en bredare exponering mot fler branscher och det är även där vi hittar årets fondvinnare. En svensk småbolagsfond har i snitt stigit med 41 procent i år, jämfört med en traditionell Sverigefonds 34 procent”, säger Kull.

Mest köptaMest sålda
SverigefonderHedgefonder
GlobalfonderFöretagsobligationsfonder
BlandfonderKorträntefonder (Euro)
FastighetsfonderKorträntefonder (USD)
TeknikfonderInfrastrukturfonder

Fastighetsfonder tar sig in på köptoppen i december och de har även varit en av årets mest köpta fondkategorier.

”Det låga ränteläget tillsammans med de fortsatt låga ränteutsikterna har lyft fastighetsbolagen och fastighetsfonderna tillhör årets absoluta fondvinnare. Tre av de tio bästa fonderna i år är just fastighetsfonder. Spararna hittade tidigt till fonderna och har nettosparat i dem hela året. Köpen i år är tio gånger så stora som i fjol”, säger Kull.

Korträntefonder noterade i euro och dollar utmärker sig på månadens säljlista.

”Att spekulera i kronförsvagning genom att köpa korträntefonder noterade i antingen dollar eller euro har varit en tydlig trend under året. Något som har varit en ren valutainvestering snarare än en ränteinvestering. Under hösten har vi dock sett hur kronan återhämtat sig något och även privatspararna verkar ha återfått tron på kronan, för de har nu sålt av dessa innehav”, säger Kull.

Fondhandel

Förändring månad %December