Oktober: Defensiva aktieköp

”Efter en överraskande bra rapportperiod och ny rekordnivå på börsen, väljer spararna att dra ned något på risken och man nettosäljer aktier för andra månaden i rad. Främst är det i cykliska bolag man minskar på innehaven, medan köpen sker i mer konjunkturstabila sektorer”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 180 100 affärer per dag i oktober. Det är en ökning med 5 procent jämfört med samma månad i fjol.

Köplistan i oktober toppas av telekomjätten Nokia som tappade 24 procent, efter att bolaget i samband med sin rapport sänkte sin prognos och gav besked om pausad utdelning.

”Månadens handel i Nokia-aktien var mer än tre gånger så stor som snittet hittills i år och aktieköpen de största på många år. Här är det tydligt att spararna försöker bottenfiska. Risken är dock att man stirrar sig blind på kursreaktionen och glömmer bort själva anledningen bakom fallet, den kraftigt sänka lönsamhetsprognosen”, säger Kull.

Köper Säljer
Nokia Nordea
Telia Volvo
Swedbank Sandvik
Akelius Pref H&M
Investor A Boliden
Hoist Finance Kindred
Ericsson Skanska
Evolution Gaming Handelsbanken
Swedish Match Investor B
Bonava Atlas Copco B

Utmärker sig på köplistan gör även mindre konjunkturkänsliga bolag som Telia och Swedish Match.

”Teleoperatörer och konsumentbolag som Swedish Match är typiska så kallade defensiva aktier som lockar i tider av konjunkturoro. Att träffsäkert flytta sina pengar mellan offensiva och defensiva aktier är dock lättare sagt än gjort och risken är att man konstant är sen på bollen. En bra tumregel kan därför vara att bara köpa bolag som man genuint tror på långsiktigt och inte bara för att aktien har en viss typ av karakteristika”, säger Kull.

Månadens säljlista präglas av konjunkturkänsliga verkstadsbolag som Volvo, Sandvik och Atlas Copco.

”Inför rapportperioden fanns det en viss oro kring framför allt de cykliska verkstadsbolagen och spararna valde att minska på innehaven där. Bolagens rapporter var dock inte lika svaga som konjunkturindikationerna antydde, utan överraskade snarare positivt. Det går dock inte att bortse från det vinstlyft som den svaga kronan innebär för hela exportsektorn. Håller Riksbanken nu fast vid sin plan om att höja räntan kring årsskiftet, i motsats till världens övriga centralbanker som snarare för en mer expansiv penningpolitik, är det möjligt att denna extra valutahjälp är på upphällning”, säger Kull.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag** Oktober2019* September2019 Förändring månad % Oktober2018 Förändring år %
Avanza 125 800 103 600 21 115 100 9
Nordnet 52 100 46 800 11 53 800 -3
Skandiabanken 2 200 2 200 0 2 700 -19
Privatspararna, totalt 180 100 152 600 18 171 600 5

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza
E-post: johanna.kull@avanza.se