Anna Casselblad utsedd till ny CFO på Avanza och medlem av koncernledningen

· Regulatorisk information
Anna Casselblad som sedan våren 2017 varit chef för Compliance på Avanza har utsetts till ny CFO. Anna ersätter Birgitta Hagenfeldt, nuvarande CFO, som i våras meddelade att hon kommer att lämna Avanza för att inte längre arbeta i en operativ roll. Anna tillträder sin tjänst under våren 2021 och kommer även att ingå i Avanzas koncernledning. Rekryteringen av en ny chef för Compliance påbörjas inom kort.

Anna Casselblad började som operativt ansvarig på Avanzas complianceavdelning hösten 2012 och är sedan våren 2017 Chef för Avanzakoncernens compliancefunktion innefattande övergripande ansvar för de bolag som står under Finansinspektionens tillsyn: Avanza Bank AB, Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension samt Avanza Fonder AB. Anna har dessförinnan flera års erfarenhet från revision av bolag inom finansiell sektor på PwC i Stockholm.

”Det är med glädje och stolthet som jag tar mig an uppdraget som CFO på Avanza. Jag har varit en del av Avanza sedan 2012 och brinner starkt för våra värderingar och visionen att skapa en bättre framtid för miljoner människor. Som CFO och del i koncernledningen ser jag fram emot att fortsätta bidra till att utveckla Avanza och vårt kunderbjudande”, säger Anna Casselblad tillträdande CFO.

”Anna är en mycket uppskattad och kompetent ledare med gedigen erfarenhet av både redovisning och regelverk. Jag är övertygad om att hon på ett starkt positivt sätt kommer att utgöra en viktig del i Avanzas fortsatta utveckling. Vi hade många mycket starka kandidater till CFO-rollen, därför känns det extra kul att kunna utnämna en intern kandidat. Jag ser fram emot att fortsätta samarbetet med Anna i hennes nya roll”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Annas bakgrund i sammandrag:

2017 - Head of Compliance, Avanzakoncernen

2016 – 2017 Gruppchef Compliance, Avanza Bank AB

2012 - 2017 Operativt ansvarig Compliance, Avanza Bank AB

2005 - 2012 Revisor inom finansiella sektorn, PwC AB, Stockholm

Utbildning

Civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm med inriktning redovisning och finansiell styrning.

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Anna Casselblad, tillträdande CFO, Avanza
070-7510576

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1 000 000 kunder med över 400 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,4 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse “Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: https://www.avanza.se/ir