Avanza möjliggör extra avkastning på kapitalförsäkringar genom aktielån

Under hösten kommer Avanzas kunder med kapitalförsäkring kunna få extra avkastning genom aktielån. Det är frivilligt att använda tjänsten och självklart är fördelningen ”Mer till dig och mindre till banken”.

Aktielån innebär att Avanza lånar ut aktier till Morgan Stanley. Erbjudandet berör endast kapitalförsäkringar och är frivilligt. Det träder i kraft under hösten, men redan nu informeras kunder.

Aktielånen gäller inledningsvis endast svenska aktier och har en begränsning avseende total utlånad volym på initialt fem miljarder kronor. Avkastningen skiljer sig från aktie till aktie, beroende på efterfrågan, men bedömningen är att detta totalt kommer att kunna ge kunder med kapitalförsäkring en extra avkastning på 20-30 miljoner kronor under programmets första år. Den extra avkastningen kommer att betalas ut månadsvis till de kunder som haft innehav i de utlånade aktierna. Med kundlöftet ”Mer till dig och mindre till banken” får kunder 60% av ersättningen, medan Avanza får 40% och dessutom står för kostnaderna.

”Vi ser aktielån som en bra tilläggstjänst. För kunden innebär tjänsten inga extra kostnader men ger ändå möjlighet till extra avkastning. Det är helt valfritt att använda tjänsten och innehavet påverkas inte. Kunder kan när som helst sälja eller belåna värdet i försäkringen och får utdelningar precis som vanligt”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1 000 000 kunder med över 400 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,4 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse “Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: https://www.avanza.se/ir