Avanza utses till Årets Bank för tredje året i rad!

Tidningen Privata Affärer kartlägger varje år svenska banker och utser Årets Bank. Avanza tar emot utmärkelsen för tredje året i rad. Det har ingen annan lyckats med de senaste 20 åren. I motiveringen lyfts Avanzas nyskapande tjänster fram samt arbete med utbildning och hållbarhet.

”För bara ett par veckor sedan tog vi emot utmärkelsen Sveriges nöjdaste sparkunder för elfte (!) året i rad*. Att vi nu också utses till Årets Bank för tredje året i rad ger en helt fantastisk känsla. För oss är det en tydlig signal att vi trots rådande omständigheter, med pandemi och hemarbete, har lyckats möta våra kunders och omgivningens högt ställda förväntningar”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Beslutet kring utmärkelsen Årets Bank fattas av en jury, där bland annat produktutveckling och nya lösningar för kunder vägs in samtidigt som en omröstning görs bland Privata Affärers läsare.

Under året har Avanza lanserat inte mindre än tre nya fonder, samtidigt som förbättrade verktyg för analys har gett kunderna bättre insikter i sitt sparande. Utbildningmaterial i form av gratis poddar och blogginlägg publiceras löpande. Härtill kommer möjligheten för kunder att jämföra erbjudanden genom att exempelvis se sina externa konton på sin kontoöversikt och via bolånejämförelsen jämföra sin bolåneränta med Avanzas erbjudande.

Inom hållbarhetsområdet har tydligare filtrering och mer hållbarhetsdata för fonder underlättat för kunderna att välja hållbara placeringar, och det nya verktyget Hållbarhetsstämpeln låter kunderna själva bestämma vad de tycker är viktigt när de ska investera hållbart.

Genom samtal med politiker, uttalanden i media och upplysande blogginlägg har Avanza fortsatt att driva #pensionsupproret för en förbättrad flytträtt. Ett nytt lagförslag ser nu ut att träda ikraft i april nästa år.

”Genom att fortsätta väcka intresse och engagemang för sparande, lyfta hållbara alternativ och fokusera på att ta fram produkter och tjänster som är genuint bra för kunderna vill vi få fler att upptäcka både nyttan och glädjen med ett eget sparande. Det är också så vi uppfyller vår vision om en bättre framtid för miljoner människor”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

*Enligt den årliga undersökningen som genomförs av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD, Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1 miljon kunder med över 500 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 5,4 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste elva åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir