Februari: Rekordhandel i börsturbulensen

”Slutet av februari kom att domineras av coronaviruset och marknaderna styrs nu helt av nyhetsflödet kring smittspridningen. De branta kursfallen har fått spararna att markant öka aktiviteten och antalet aktieaffärer har nått nya rekordnivåer närmast dagligen senaste veckan. Även om köpnotorna är flest till antalet, så är försäljningarna betydligt större sett till volym. Spararna drar nu ned på risken och gör det största nettoförsäljningarna på flera år”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 292 100 affärer per dag i februari. Det är historiskt rekord och en ökning med 20 procent jämfört med tidigare rekordet från i januari i år.

Köplistan är spretig men ett utmärkande drag är att typiskt defensiva aktier som Telia och ICA tar sig in på köptoppen.

”Just nu upplever vi ett klassiskt risk-off segment och då faller i princip alla aktier. Tittar man på bolagen som klarat senaste veckans nedgång relativt sätt bäst, är det dock bolag med defensiva inslag och det är även dessa som spararna nu vänder sig till. Det är förståeligt, men jag tycker att man ska vara lite försiktig innan man gör alltför stora omflyttningar mellan cykliska och mer defensiva bolag. Risken är att man konstant är sen på bollen”, säger Kull.

KöperSäljer
SEBNordea
Investor BEricsson
BolidenPowercell
TeliaSwedbank
PeabEvolution Gaming
ICATesla
SecuritasSSAB
ResursHandelsbanken
ElectroluxEmbracer
Investor ANibe

Spararna fortsätter även att fylla på i börsens största investmentbolag Investor.

”Investor är en av få mer cykliska aktier som det varit nettoköp i även under senaste dagarnas börsoro. Investor är den mest ägda aktien bland våra kunder och en bas i många portföljer. Här är det sannolik långsiktiga sparare som ser nedgången som ett bra köptillfälle och som då väljer att öka på i redan befintligt innehav”, säger Kull.

Säljlistan domineras av vinsthemtagningar i senaste månadens vinnaraktier, så som Powercell, Evolution Gaming och Tesla.

”Redan i början på månaden märktes det av vinsthemtagningar i årets vinnaraktier och det är en trend som bara ökat i takt med att börsen blivit stökigare. Det följer det historiska mönstret. När mörka moln hopar sig på börshimlen, brukar vi börja med att plocka hem en del vinst i de bolag som gått bra ”, säger Kull.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag**Februari 2020*Januari 2020Förändring månad %Februari 2019Förändring år %
Avanza 210 600172 90022114 30084
Nordnet 77 90067 9001553 90045
Skandiabanken 3 6002 900242 60038
Privatspararna, totalt 292 100243 80020170 80071

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza
E-post: johanna.kull@avanza.se