Mars: Rekordmånga aktieaffärer

”Turbulensen på världens aktiemarknader och den rekordhöga volatiliteten, har fått privatspararna att göra fler aktieaffärer än någonsin. Nettoköpen är de största på många år framför allt väljer man att fylla på befintliga innehav i folkaktierna”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 411 900 affärer per dag i mars. Det är historiskt rekord och en ökning med 32 procent jämfört med tidigare rekordet från i februari i år.

Utmärkande för köplistan är att köpen är breda där inget enskilt bolag sticker ut, även om det går att skönja ett visst fokus på klassiska högutdelare.

”De senaste veckornas snabba kursrörelser har varit ett skolboksexempel på hur svårt det är att tajma börsen. Spararna verkar dock ha hållit sig till sin långsiktiga strategi och fyllt på lite succesivt. Något som brukar ge bra betalt över tid. De stora köpen i klassiska utdelningsaktier blev sannolikt en viss missberäkning på kort sikt dock”, säger Kull.

KöperSäljer
SEB AEvolution Gaming
Volvo BFortnox
TeliaAstraZeneca
Lundin PetroleumEmbracer
Investor BApple
SBB BABB
IntrumSwedish Match
Industrivärden CPowercell
SwedbankAmazon
SecuritasMicrosoft

Spararna bottenfiskar även i årets kursförlorare som Lundin Petroleum och Intrum.

”Intrum som tappat nära 60 procent av sitt börsvärde på en och en halv månad har fått 31 procent fler ägare under samma period. Visst är värderingen nu låg, men bolaget med sin exponering mot Italien och Spanien befinner sig också mitt i coronakrisens epicentrum. Här är det sannolikt också den höga direktavkastningen som lockar spararna. Värt att komma ihåg är dock att utdelningen kan komma att sänkas eller till och med slopas, vilket vi under de senaste veckorna sett flera exempel på”, säger Kull.

Säljlistan domineras av vinsthemtagningar från senaste årens vinnaraktier, bland annat i flera av de amerikanska tech-jättarna.

”Coronakrisen och våra försök till social distansering har fört med sig en hel del förändringar i vårt sätt att konsumera och inneburit betydligt mer distansarbete. Microsoft fick till exempel 12 miljoner nya användare av sin tjänst Microsoft Teams under en enskild vecka i mars och Amazon är ett av få bolag som gått ut med att de anställer mer personal. Det här kan mycket väl vara förändringar som lever vidare även efter coronakrisen. Att då sälja av dessa aktier enbart utifrån att de klarat sig relativt bra i senaste veckornas turbulens är ett något kortsiktigt tänk”, säger Kull.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag**Mars 2020*Februari 2020Förändring
månad %
Mars 2019Förändring
år %
Avanza 300 300224 3003499 900201
Nordnet 106 00083 4002750 700109
Skandiabanken 5 5003 900412 200150
Privatspararna, totalt 411 900311 60032152 800170

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza
E-post: johanna.kull@avanza.se