Oktober: Fondspararna tankar grön energi

”Ökad smittspridning samt ett amerikanskt stödpaket som drar ut på tiden har fått världens börser att tappa fart. Stockholmsbörsen går mot första minusmånaden på ett halvår. Privatspararna är emellertid optimistiska och nettoköper fonder för sjunde månaden i rad. Fokus är framför allt fonder som investerar i bolag som gynnas av de omfattande gröna satsningar som utlovas världen över”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 80 100 fondaffärer per dag i oktober. Det är 57 procent fler än samma månad i fjol, visar statistik från 718 100 fondkunder hos Avanza.

För första gången någonsin toppas köplistan av fonder som investerar i bolag verksamma inom förnyelsebar energi.

”Att så pass nischade branschfonder toppar köplistan är mycket ovanligt, men att spararna söker exponering mot grön energi är fullt rimligt. Få sektorer har en lika stark megatrend i ryggen. Fonderna tillhör årets vinnarfonder med en avkastning på mellan 20 till 50 procent. I år har sektorn lyfts ytterligare av EU:s stora stimulanspaket, med omfattande satsningar på grön infrastruktur, samt Bidens utlovade klimatplan där han vill göra USA:s energisektor fri från utsläpp till 2035”, säger Kull.

Mest köptaMest sålda
Gröna energifonderFastighetsfonder
SverigefonderFöretagsobligationsfonder
TeknikfonderEuropafonder
BlandfonderRysslandsfonder
USA-fonderLäkemedelsfonder

Sverigefonder är månadens näst mest köpta fonder.

”I Sverigefonder går varannan krona till billiga indexfonder och varannan till aktivt förvaltade småbolagsfonder. Aktivt förvaltade Sverigefonder med fokus på stora bolag är däremot i princip iskalla. Detta på goda grunder då de historiskt haft mycket svårt att slå index”, säger Kull.

Fastighetsfonder är månadens mest sålda fonder.

”Jojo-handel med rekordköp följt av rekordförsäljningar är vad som utmärkt spararnas förhållningssätt till fastighetsfonder i år. Det är en vansklig strategi och risken för att tajma fel är påtaglig. Vill man ha extra exponering mot en sektor är det i regel bättre att vara långsiktig, men också se till att sektorfonden inte utgör en för stor andel av det totala sparandet”, säger Kull.

Fondhandel

Oktober